Dyscalculie is een rekenstoornis. Leerlingen met dyscalculie hebben problemen met het automatiseren van rekenfeiten en de toepassing daarvan in de aanpak van rekenvragen. Ze hebben problemen met getalbegrip. Getalbegrip heeft te maken met het kunnen begrijpen, vergelijken en manipuleren van hoeveelheden. Kenmerken van dyscalculie zijn het overslaan van getallen bij het tellen en moeite hebben met het meten van voorwerpen. 

Hoe kan jij als leerkracht een leerling met dyscalculie helpen? Geef de leerling meer tijd, zowel in de instructie als tijdens het oefenen. Help de leerling bij het oefenen met rekenen door het voor te doen, samen te doen en het daarna zelf te laten doen. Ook kan je de leerlingen hulpmiddelen geven, zoals een formulekaart.  

Meer leren over dyscalculie? Bekijk dan ons aanbod! 

Vind je het lastig om goede ondersteuning te bieden aan leerlingen die moeite hebben met het automatiseren van basisbewerkingen en memoriseren van rekenfeiten? Tijdens deze webinar leer je hoe je deze leerlingen weer op de rit krijgt en de motivatie verhoogt.

BijzonderWijs

Josée von Weijrother, Zeger van Hoffen, Ingrid Paalman-Dijkenga