Dyscalculie is een rekenstoornis. Leerlingen met dyscalculie hebben problemen met het automatiseren van rekenfeiten en de toepassing daarvan in de aanpak van rekenvragen. Ze hebben problemen met getalbegrip. Getalbegrip heeft te maken met het kunnen begrijpen, vergelijken en manipuleren van hoeveelheden. Kenmerken van dyscalculie zijn het overslaan van getallen bij het tellen en moeite hebben met het meten van voorwerpen. 

Hoe kan jij als leerkracht een leerling met dyscalculie helpen? Geef de leerling meer tijd, zowel in de instructie als tijdens het oefenen. Help de leerling bij het oefenen met rekenen door het voor te doen, samen te doen en het daarna zelf te laten doen. Ook kan je de leerlingen hulpmiddelen geven, zoals een formulekaart.  

Meer leren over dyscalculie? Bekijk dan ons aanbod! 

Sociale veiligheid in het onderwijs: hoe geef je daar vorm aan binnen de school?  

Wat doet jouw school om een sociaal veilige plek te creëren voor medewerkers én leerlingen? Sociale veiligheid en pesten worden vaak in één adem genoemd, maar het gaat veel verder dan dat. Het draait om preventie, helder beleid, sturing, monitoring, en treffende maatregelen. Sociale veiligheid op de werkvloer is net zo belangrijk als een sociaal […]

In deze cursus leer je wat dyscalculie is, wat kenmerken, oorzaken en gevolgen hiervan zijn en welke soorten dyscalculie er bestaan.

BijzonderWijs

Josée von Weijrother, Zeger van Hoffen, Ingrid Paalman-Dijkenga

CAO PO: Weet jij al waar je recht op hebt? 

De nieuwe CAO voor onderwijsprofessionals in het primair onderwijs is sinds oktober 2024 een feit. Sommige veranderingen heb je misschien wel gehoord en gemerkt, zoals de loonsverhoging van 4,9%. Toch is het goed om van alle andere punten op de hoogte te zijn, zoals het recht op onbereikbaarheid en regelingen voor opleidingen naast je baan. […]