Het werk van een leerkracht is niet alleen moeilijk, maar ook heel belangrijk. Daarom is het belangrijk om samen te werken met anderen en om met elkaar te leren. Hierbij kun je gebruik maken van elkaar talenten en expertises. De ene leraar heeft bijvoorbeeld al een goede taalles ontwikkelt en de andere focust zich meer op de rekenles.  

Binnen het team kun je gebruik maken van collegiale visitatie. Hierbij kom je als leraren bij elkaar in de les op bezoek. Zo kun je inspiratie op doen, en elkaar feedback geven. Ook kun je gebruik maken van collegiale consultatie, waarbij leraren bij elkaar komen voor het vinden van oplossingen op specifieke problemen.  

Meer leren over collegiale samenwerking? Bekijk dan ons aanbod! 

Een gezonde schoolcultuur begint bij je leraren

Wil je als schoolleider een bloeiende, gezonde schoolcultuur? Ontdek concrete tips en tools om de werkdruk van je leraren te verminderen en hun welzijn te verhogen. Want een gelukkige leraar maakt een sterke school!

Teamcoach

Heb je een coachopleiding afgerond en lijkt het je interessant om ook met teams te werken? Wil je het beste uit teams halen? In deze opleiding bouw je jouw begeleidingscompetenties uit met de basis van teamcoaching. Je werkt daarbij aan je persoonlijke begeleidingsstijl. Als teamcoach leer je (zelfsturende) teams om meer leervermogen te ontwikkelen. Jij stimuleert leerprocessen zodat communicatie, zelfsturing en besluitvaardigheid verbeteren.

Medezeggenschap

Een betrokken medezeggenschapsraad heeft meerwaarde voor de school. Op welke wijze kan de medezeggenschapsraad hieraan…

Advies voor je (G)MR

Ontdek onze eenmalige en terugkerende adviesmogelijkheden over zeggenschap, effectieve samenwerking en regelgeving voor de (gemeenschappelijke)…

Co-teaching

Co-teaching is een vorm van teamleren waarbij twee leerkrachten samen verantwoordelijk zijn voor het onderwijs…

“Werkplezier, dat is de sleutel”

Wij spraken met Mieke Koeslag-Kreunen, lector Werken in Onderwijs aan de Hogeschool Utrechtover, over haar onderzoek en de overkoepelende drijfveer van het lectoraat: ‘werkplezier’.

“Het is eigenlijk gewoon begonnen bij een soort van ingeving. Ik dacht: het zit in werkplezier, dat is de sleutel.”