Een internationale schakelklas is een klas waarin leerlingen van 12 tot 18 jaar extra les krijgen in taal, lezen en uitbreiding van hun woordenschat. Het doel is om leerlingen zo snel mogelijk Nederlands te leren, zodat zij naar het reguliere voortgezet onderwijs kunnen. In de internationale schakelklas wordt extra aandacht besteedt aan Nederlands als tweede taal, oftewel NT2.  

Scholen krijgen steeds meer te maken met leerlingen die de Nederlands niet (voldoende) beheersen, en de vraag naar onderwijsprofessionals met specifieke kennis en vaardigheden om deze leerlingen snel in het reguliere onderwijs te helpen integreren stijgt dan ook op snel. 

Meer leren over de internationale schakelklas of NT2? Bekijk ons aanbod van cursussen en boeken die je hiermee kunnen helpen.  

Sociale veiligheid in het onderwijs: hoe geef je daar vorm aan binnen de school?  

Wat doet jouw school om een sociaal veilige plek te creëren voor medewerkers én leerlingen? Sociale veiligheid en pesten worden vaak in één adem genoemd, maar het gaat veel verder dan dat. Het draait om preventie, helder beleid, sturing, monitoring, en treffende maatregelen. Sociale veiligheid op de werkvloer is net zo belangrijk als een sociaal […]

Nieuwkomersleerlingen staan voor grote veranderingen, zoals een nieuwe taal, een onbekende school en andere gewoontes. Een flinke uitdaging, en niet alleen voor de leerling. Ook voor leraren kan het een zoektocht zijn om te bepalen welke ondersteuning een nieuwkomersleerling nodig heeft. Je krijgt in deze nieuwe leergang kennis en praktische tools voor het creëren van een veilige leeromgeving op jouw school, en voor onderwijs dat aansluit bij nieuwkomers/NT2-leerlingen.

Training VNT2

Voor het Voortgangsinstrument NT2 hebben we twee trainingen. Een basistraining die uitlegt hoe je het beoordelingsmodel Spreken…

‘Geluk is besmettelijk’

Geluk stijgt boven alles uit en zou dus op elke school prioriteit moeten krijgen, meent hoogleraar Ruut Veenhoven in een interview met de AOb. ‘Geluk is besmettelijk. Als leraren gelukkig zijn, straalt dat af op leerlingen, met alle positieve effecten van dien.’