Het doel van expliciete directe instructie (EDI) is om leerstof succesvol aan te leren aan alle leerlingen. EDI bestaat uit een aantal vaste lesonderdelen: een lesdoel, activeren van voorkennis, onderwijzen van het concept en de vaardigheid, belang van de les, begeleide inoefening, lesafsluiting en zelfstandige verwerking. Tijdens de verschillende lesonderdelen controleer je als leerkracht steeds of alle leerlingen de lesstof begrijpen. Als blijkt dat het lesdoel door sommige leerlingen niet is bereikt, kan je aan deze leerlingen verlengde instructie geven.  

Meer leren over EDI en hoe je EDI kan toepassen in je lessen? Bekijk dan ons aanbod! 

Sociale veiligheid in het onderwijs: hoe geef je daar vorm aan binnen de school?  

Wat doet jouw school om een sociaal veilige plek te creëren voor medewerkers én leerlingen? Sociale veiligheid en pesten worden vaak in één adem genoemd, maar het gaat veel verder dan dat. Het draait om preventie, helder beleid, sturing, monitoring, en treffende maatregelen. Sociale veiligheid op de werkvloer is net zo belangrijk als een sociaal […]

In de e-learning module Didactisch DNA wordt je kijk op didactiek verrijkt. Je maakt kennis met de vier grote leertheorieën welke vertaald worden in een rijk palet aan didactische activiteiten. Deze module biedt handvatten om leerdoelen effectiever te bereiken en beter tegemoet te komen aan verschillen tussen leerlingen.

EDI Coach

Tijdens deze opleiding van zes bijeenkomsten ontwikkel jij jezelf tot EDI-coach. Als EDI-coach werk je…

Zo leg je de bal weer bij de leerling

Hoe gemotiveerd werken jouw leerlingen en welke rol speel jij daarbij? Oud-docent en psycholoog Marije Veenstra-van Baal legt uit hoe je als leraar je leerlingen activeert om met zelfvertrouwen aan het werk te gaan.