Leerlingen met een onderwijsachterstand herken je doordat ze een verschil in prestaties hebben met een vergelijkbare groep. Deze achterstanden kunnen onder andere komen door een leer- en ontwikkelingsstoornis, of een verstandelijke of een lichamelijk beperking. Ontwikkelingsachterstanden wijzen vaak ook op kansenongelijkheid.

Leerlingen met ouders met een lager opleidingsniveau hebben bijvoorbeeld een grotere kans op een achterstand. Deze kansenongelijkheid wil je als onderwijsprofessional natuurlijk graag tegengaan. Belangrijk is om leerlingen met een ontwikkelingsachterstand te zien en aandacht te geven. Biedt deze leerlingen leerervaringen aan die ze thuis niet op doen en laat ze veel samenspelen met de andere leerlingen in de klas.

Meer leren over ontwikkelingsachterstanden en hoe hiermee om te gaan in de klas? Bekijk dan ons aanbod!

Sociale veiligheid in het onderwijs: hoe geef je daar vorm aan binnen de school?  

Wat doet jouw school om een sociaal veilige plek te creëren voor medewerkers én leerlingen? Sociale veiligheid en pesten worden vaak in één adem genoemd, maar het gaat veel verder dan dat. Het draait om preventie, helder beleid, sturing, monitoring, en treffende maatregelen. Sociale veiligheid op de werkvloer is net zo belangrijk als een sociaal […]

Johansen-IAS is een Individuele Auditieve Stimulatie Training voor kinderen en volwassenen. Het is een individuele frequentie en hemisfeer specifieke luistertraining gebaseerd op speciaal gecomponeerde muziek. Ontwikkeld door Dr. Kjeld V. Johansen uit Denemarken en wordt al meer dan 30 jaar aangeboden in 22 landen.

Opleiding Kindercoach

Onze geaccrediteerde kindercoach opleiding is jouw springplank naar een betekenisvolle carrière waarin je kinderen, tieners…

‘Ook schoolleiders moeten zich professionaliseren’

Je bent nooit uitgeleerd, ook niet als je aan de top van een organisatie staat. Professionalisering is voor schoolleiders en (midden)managers juist enorm belangrijk, zo vertelt hoogleraar Strategisch Human Resource Eva Knies.