Als schoolleider anticipeer je op ontwikkelingen en zet je dit om in strategisch en maatschappelijk ondernemend handelen. Je geeft doelbewust vorm aan verbinding en samenwerking met de omgeving, om onderlinge relaties, onderwijsprocessen en leerresultaten te optimaliseren en om vanuit maatschappelijke verantwoordelijkheid ook bij te dragen aan de omgeving.

Bij deze leiderschapspraktijk horen de volgende aspecten:

  • Anticiperen op en positioneren ten opzichte van lokale, landelijke en bredere maatschappelijke ontwikkelingen vanuit een helicopterview.
  • Zorgen voor doelgerichte verbindingen en effectieve samenwerking met diverse stakeholders en aanpalende organisaties ter versterking van het onderwijs en de school als organisatie.
  • Samenwerken met ouders, vanuit een gezinsperspectief op leren.
  • Vorm geven aan verticale en horizontale verantwoording.
  • Netwerken benutten op alle niveaus, gericht op kennisdeling en het verkrijgen van feedback.
  • Ruimte bieden voor ondernemerschap.

Digitaal burgerschap integreren op school én in de klas 

Telefoonverbod op school, lesvoorbereiding met ChatGPT en digitale systemen: hoe gaan we als onderwijsprofessionals om met de groeiende rol van de digitale wereld? Digitaal burgerschap biedt een manier om actief met dit vraagstuk aan de slag te gaan. Scholen spelen immers een sleutelrol in het aanleren van vaardigheden om veilig, kritisch en verantwoord met de […]

Conflictcoaching

Het stappenplan wordt samen met de opdrachtgever op maat gemaakt, de te nemen stappen zijn afhankelijk…