Als schoolleider stimuleer je een reflectieve, onderzoekende houding op alle niveaus binnen de organisatie en vervul je daarbij zelf een voorbeeldrol. Om de betrokkenheid en leerbereidheid van medewerkers te bevorderen ga je het gesprek aan over opvattingen en drijfveren. Hierbij horen de volgende aspecten:

  1. Bevorderen van een gevoelde gezamenlijke verantwoordelijkheid voor leerlingen en gedeelde opvattingen over goed onderwijs
  2. Bevorderen dat leraren kritisch reflecteren op het eigen handelen en doelen formuleren voor hun professionele ontwikkeling (in relatie tot schooldoelen)
  3. Bevorderen van het stellen van vragen en de bereidheid om feedback te geven en ontvangen.
  4. Stimuleren en ondersteunen van medewerkers om zich te ontwikkelen in hun dagelijks functioneren, hun professionele ontwikkeling en loopbaanontwikkeling.
  5. Zicht hebben op, versterken en benutten van kwaliteiten van medewerkers (erkende ongelijkheid).

Tijd voor ontwikkeling (vo): hoe duurzame inzetbaarheid jou vooruit helpt!

Jouw groei is net zo belangrijk als die van je leerlingen! Heb je al gehoord van de duurzame inzetbaarheidsuren? Deze uren kun je inzetten voor minder lestijd, meer tijd voor administratie of voorbereiding, voor extra vrije dagen of zelfs een bijdrage in je kinderopvangkosten! Ontdek hoe je deze uren het best kan inzetten en waar je recht op hebt.

Heb jij de ambitie om jezelf en het onderwijs te blijven ontwikkelen? Bereik meer en ontdek de leiderschapsopleidingen van Avans+.

Duurzame inzetbaarheidsuren (po): jouw tijd, jouw ontwikkeling!

In het onderwijs draait alles om groei en ontwikkeling – niet alleen van de leerlingen maar ook van jou! Ben je al bekend met de duurzame inzetbaarheidsuren? Dit zijn uren die je krijgt om te besteden aan activiteiten die jouw werkgeluk en professionele groei ondersteunen. Laten we eens kijken hoe je deze uren het best kunt inzetten.