Leertraject Leidinggeven in dialoog

Als team- of afdelingsleider heb jij een belangrijke sleutelpositie in je school; je verbindt leerlingen, docenten en de eindverantwoordelijk schoolleider. Daarnaast heb je te maken met je bestuur, inspectie, ouders en overheid. Je kunt het gevoel hebben in een spagaat te belanden, omdat al deze verschillende partijen andere wensen, belangen en visies kunnen hebben. Juist daarom is het belangrijk dat je in dialoog blijft met verschillende betrokkenen.

  • Dit leertraject gaat in op de vraag hoe jij, vanuit de professionele dialoog, leidinggeeft aan al die actoren in de schoolorganisatie.
  • Hoe gebruik je de dialoog om inhoudelijk en strategisch vorm te geven aan actuele, organisatorische vraagstukken? Hierbij valt te denken aan toenemende werkdruk, loopbaanontwikkeling bij docenten, sturen op onderwijskwaliteit en meer samenwerking binnen teams en de regio.
  • Maar ook, hoe zorgt de dialoog ervoor dat je dicht bij je eigen visie op onderwijs en het ideaalbeeld over de school kunt blijven?
  • Hoe zorg je voor gezamenlijke verantwoordelijkheid, verandering en co-creatie?

We besteden tijdens dit traject aandacht aan thema’s als dialogisch leiderschap, veranderkunde, werken vanuit de bedoeling, gespreid leiderschap, co-creatie en het professionele gesprek.

Voor wie?

Dit leertraject is bedoeld voor schoolleiders uit het middenmanagement zoals teamleiders, afdelingsleiders en unitleiders.

Wat levert deelname op?

Na het doorlopen van dit traject:

  • Heb jij de persoonlijke leervraag over je ontwikkeling in de organisatie uitgediept;
  • Ben je in staat een professionele dialoog te voeren met je teamleden;
  • Heb je een visie ontwikkeld op het creëren van een leercultuur waarin dialoog en samenwerking centraal staan;
  • Krijg je inzicht in je eigen capaciteiten als veranderaar;
  • Ben je meer bewust van je eigen leiderschapskwaliteiten;
  • Weet je meer en beter hoe jij anderen kunt aansturen, ook in uitdagende tijden.
  • Programma op hoofdlijnen

Dit leertraject bestaat uit vijf bijeenkomsten, waaronder een tweedaagse. Tijdens de bijeenkomsten staan de ochtenden in het teken van vakinhoud; tijdens lezingen en workshops leer je meer over leiderschap en de professionele dialoog. Daarnaast reiken we je verschillende relevante bronnen aan, van literatuur tot podcasts en video’s.

Tijdens de middagen gaan we in begeleide intervisiesessies aan de slag met de kennis uit de ochtendsessies. De opgedane inzichten verbind je aan je eigen werkcontext en je zet je eigen leervraag centraal. Aan de hand van intervisie doe je nieuwe inzichten op over de invulling van je rol als schoolleider. Door middel van intervisie reflecteer je op je eigen functioneren en doe je nieuwe inzichten op over de invulling van je rol als schoolleider.

Intervisie is een vorm van collegiaal leren waarbij professionals vraagstukken uit hun dagelijkse praktijk met elkaar bespreken. Uit onderzoek blijkt dat deelnemers door intervisie meer:

  • Zelfverzekerd en zelfbewust zijn;
  • Tevreden zijn over hun werk;
  • Stressbestendig zijn;
  • Competenties en vakinhoudelijke kennis hebben.

Juist na een periode waarin veel scholen een enorme ontwikkeling hebben doorgemaakt, kan intervisie van grote waarde zijn. Door samen met collega’s te reflecteren op de veranderingen, komt u tot nieuwe inzichten en perspectieven.
 
Praktische informatie

Data

  • Vrijdag 26 september 2025 – Start/infomiddag
  • Donderdag 20 november & vrijdag 21 november 2025 – Tweedaagse
  • Vrijdag 9 januari 2026 – Intervisie
  • Vrijdag 6 februari 2026 – Intervisie (ochtend)
  • Vrjdjag 20 maart 2026 – Intervisie & slotdag

Locatie

Van der Valk hotel De Bilt, Utrecht

Kosten

Deelname aan het traject bedraagt €750,00 (excl. BTW)

Startdata en locaties

  • --- 26 sep. 20255 bijeenkomsten€ 750