Er zijn grote verschillen tussen leerlingen met autisme. Daarom zijn er ook veel verschillende benamingen, bijvoorbeeld Asperger of PDD-NOS. Tegenwoordig wordt vaak de term autismespectrumstoornis (ASS) of kortweg gewoon autisme gebruikt. Kenmerken van leerlingen met autisme zijn dat ze beperkingen hebben in de sociale interactie en communicatie, en ze laten herhalende patronen van gedrag en beperkte interesses zien. Hierdoor hebben ze ook veel positieve kenmerken, zoals oog hebben voor detail, analytisch kunnen denken en creatief zijn. 

Leerlingen met ASS verschillen vaak zeer van elkaar, dus begeleiding verschilt ook per leerling. Wees in ieder geval concreet en werk met een vast schema, zodat de leerling weet waar hij of zij aan toe is.  

Meer leren over omgaan met autisme in de klas? Bekijk de opleidingen over dit onderwerp. 

Sociale veiligheid in het onderwijs: hoe geef je daar vorm aan binnen de school?  

Wat doet jouw school om een sociaal veilige plek te creëren voor medewerkers én leerlingen? Sociale veiligheid en pesten worden vaak in één adem genoemd, maar het gaat veel verder dan dat. Het draait om preventie, helder beleid, sturing, monitoring, en treffende maatregelen. Sociale veiligheid op de werkvloer is net zo belangrijk als een sociaal […]

In de module Executieve functies verrijk je je kennis over de ontwikkeling van executieve functies en hoe je deze ontwikkeling kunt ondersteunen dan wel stimuleren.

Dit is autisme

Colette de Bruin met wetenschappelijke onderbouwing van dr. Fabiënne Naber

De staat van het onderwijs: tijd voor betere ondersteuning en meer expertise 

Hoe gaat het met het onderwijs in Nederland en waar kunnen we in groeien? Met de recente publicatie ‘De staat van het onderwijs‘ door de Onderwijsinspectie krijgen we een duidelijker beeld van waar we staan in onderwijsland. Hoe gaat het met onze leerlingen, hun welbevinden en basisvaardigheden? En hoe doen wij het als onderwijsprofessionals, zowel […]