Er zijn grote verschillen tussen leerlingen met autisme. Daarom zijn er ook veel verschillende benamingen, bijvoorbeeld Asperger of PDD-NOS. Tegenwoordig wordt vaak de term autismespectrumstoornis (ASS) of kortweg gewoon autisme gebruikt. Kenmerken van leerlingen met autisme zijn dat ze beperkingen hebben in de sociale interactie en communicatie, en ze laten herhalende patronen van gedrag en beperkte interesses zien. Hierdoor hebben ze ook veel positieve kenmerken, zoals oog hebben voor detail, analytisch kunnen denken en creatief zijn. 

Leerlingen met ASS verschillen vaak zeer van elkaar, dus begeleiding verschilt ook per leerling. Wees in ieder geval concreet en werk met een vast schema, zodat de leerling weet waar hij of zij aan toe is.  

Meer leren over omgaan met autisme in de klas? Bekijk de opleidingen over dit onderwerp. 

Hoe jouw leiderschapsstijl het werkplezier van leraren beïnvloedt

Als leidinggevende in het onderwijs heb je de touwtjes in handen als het gaat om het creëren van een stimulerende en productieve werkomgeving. De keuzes die je maakt als leidinggevende hebben effect op het werkplezier van leraren, dat op zijn beurt de kwaliteit van het onderwijs beïnvloedt. Maar welke leiderschapsstijlen zijn er allemaal? En op welke manier hebben die invloed op jouw team?