De bestuurder stuurt effectief op het realiseren van concrete resultaten. De bestuurder draagt zorg voor de externe en interne verantwoording over de “performance” van de organisatie. Extern richting relevante stakeholders, en richting overheid (inspectie). Intern richting het intern toezichthoudend orgaan, de medewerkers, de interne stakeholders en belanghebbenden.

Dit betekent:

  • De bestuurder kan sturen op resultaten en is in staat tot resultaatgericht denken en handelen.
  • Hij/zij is bereid tot verantwoording en om zich te verplaatsen in de vraag de andere partij.
  • Hij/zij kan kwaliteitssystemen inrichten, hanteren en borgen.

Je ontwikkelt en vergroot jouw kijk op persoonlijk leiderschap. Welke paradigma’s ken jij en welke gebruik je? Kun je ook ruimte maken voor de paradigma’s van een ander en wat brengt je dat?

Hoe ga je om met beelddenkers in je klas?

Beelddenkers hebben vaak het gevoel dat leren niet aan hen besteed is, terwijl ze informatie gewoonweg anders verwerken. Wordt dit niet op tijd ontdekt en door leraren niet goed op ingespeeld, dan kan de leerling de motivatie verliezen. Gelukkig leren we steeds meer over beelddenkers. We spraken beelddenk-expert Natasja Esmeijer over het herkennen van beelddenkers, en hoe je er als leraar mee om kunt gaan.