Feedback geven is het terugkoppelen van de gevolgen van iemands gedrag of prestaties. Feedback kan direct en sturend zijn, maar ook activerend en reflectief. Het doel van feedback geven is het verbeteren van de prestatie en aangeven wat goed gaat om dit te behouden. Feedback is daarom onmisbaar in het onderwijs!

Leerlingen leren van de feedback van de leraar en medeleerlingen. Leraren leren van elkaar. Denk hierbij aan vormen als peerfeedback en intervisiebijeenkomsten. Het is voor het geven en ontvangen van feedback belangrijk dat er een veilig klimaat heerst. Het is fundamenteel dat er een sfeer van veilige onzekerheid heerst: fouten mogen worden gemaakt, hierdoor kan groei ontstaan. 

Wil jij meer weten over feedback geven? Bekijk dan vooral ons aanbod!  

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Of je nu leidinggeeft in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo of hbo, als schoolleider of middenmanager sta je dagelijks in het spanningsveld tussen beleid, praktijk […]

Red het onderwijs!

Anna Bosman, Sezgin Cihangir, Jan Drentje, Ton van Haperen, Paul Kirschner, Piet van der Ploeg, Jaap Scheerens en Theo Witte

Realistische doelen, echte impact: tips om je lessen te verbeteren

Als leraar wil je je leerlingen het beste bieden, maar de druk om alles te doen kan overweldigend zijn. Het stellen van realistische doelen kan je helpen die druk te verlichten en tegelijkertijd je effectiviteit in de klas te vergroten. Dit artikel biedt praktische strategieën om je tijd te prioriteren, je energie te richten op […]