Onderzoekend leren is een methode waarbij leerlingen worden gestimuleerd om zelf actief bezig te gaan om vragen te stellen en onderzoek te doen om deze vragen te beantwoorden. Leerlingen doorlopen hierbij een onderzoekscyclus. Stappen in zo’n cyclus zijn: verwonderen, verkennen, onderzoek opzetten, onderzoek uitvoeren, concluderen & presenteren. Na het doorlopen van de cyclus kan de leerling met kennis die hij of zij heeft opgedaan gaan verbreden en verdiepen in een nieuwe cyclus. 

Bij onderzoekend leren heb je als leerkracht meer een begeleidende rol in plaats van een lesgevende rol. Toch blijft ook lesgeven belangrijk, zodat leerlingen wel de nodige basiskennis hebben, waarna ze zelf verder kunnen onderzoeken waar hun interesses liggen.  

Meer leren over onderzoekend leren en hoe je het kunt toepassen in je lessen? Bekijk dan ons aanbod! 

Sociale veiligheid in het onderwijs: hoe geef je daar vorm aan binnen de school?  

Wat doet jouw school om een sociaal veilige plek te creëren voor medewerkers én leerlingen? Sociale veiligheid en pesten worden vaak in één adem genoemd, maar het gaat veel verder dan dat. Het draait om preventie, helder beleid, sturing, monitoring, en treffende maatregelen. Sociale veiligheid op de werkvloer is net zo belangrijk als een sociaal […]

Wil je onderzoekende activiteiten op de BSO aanbieden en kinderen hierin begeleiden? Leer hoe je dit doet, welke materialen je gebruikt en hoe je hun nieuwsgierigheid stimuleert met deze e-learning!

Maakkunde

Wil jij kinderen laten durven en wil jij ze de kans geven iets te ondernemen?…

Sociaal Emotioneel Leren (SEL) in 4 stappen integreren

Herken je dat leerlingen soms worstelen met samenwerken of moeite hebben om hun emoties te uiten? Sociaal-emotioneel leren (SEL) onderdeel maken van je onderwijs kan dan helpen. Hiermee creëer je een veilige en ondersteunende leeromgeving waar samenwerken en emotionele competenties de norm zijn. Als onderwijsprofessional kun jij de eerste stappen zetten naar het implementeren van […]