Binnen dit thema gaat het niet alleen over jouw persoonlijke ontwikkeling, maar voornamelijk over de ontwikkeling van de kinderen waar jij mee werkt. Van motorische ontwikkeling tot sociaal-emotionele ontwikkeling, van het jonge kind tot aan de volwassene: voor iedereen die met kinderen en jongeren werkt, is het zinvol om meer inzicht te krijgen in de manier waarop zij zich ontwikkelen.

Het is goed om de ontwikkeling van je leerlingen in kaart te brengen, om zo afwijkende patronen in ontwikkeling te kunnen ontdekken. Naast de standaard ontwikkeling, kunnen leerlingen namelijk ook een afwijkende ontwikkeling laten zien. Zo zijn er leerlingen met een ontwikkelingsachterstand en leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. Deze leerlingen hebben in het onderwijs vaak een andere aanpak nodig dan de rest van de klas.

Meer leren over de ontwikkeling? Bekijk de verschillende onderwerpen die gerelateerd zijn aan dit thema!

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Wil je je binnen je eigen school ontwikkelen tot rekencoördinator? Met deze cursus leg je een gedegen basis. Je leert hoe je je eigen rekenonderwijs verbetert en je ontdekt wat er nodig is om met de hele school het rekenonderwijs te verbeteren. Daarom komen ook coachings- en gesprekstechnieken aan bod. Sterke en zwakke rekenaars: kunnen ze allemaal op je rekenen?

Werkgeluk

Ben jij gelukkig op jouw school?

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?