Bij de organisatie van de school komt veel kijken en zijn verschillende partijen betrokken. Er is de schoolleiding, bijvoorbeeld een directeur en de teamleiders, maar daarnaast zijn er ook de medezeggenschap en het bestuur. Deze verschillende partijen werken samen om te komen tot een onderwijsvisie, maken op basis daarvan onderwijs- en actieplannen en werken samen aan de kwaliteit van de school en de onderwijsverbetering. Veel scholen betrekken de MR al in het begin van de totstandkoming van actieplannen, bijvoorbeeld door ontwerpsessies met personeel, ouders en leerlingen. Zo heb je via de MR inspraak als het gaat om de onderwijsvisie, actieplannen en dus de kwaliteit van de school.

Lees onze gerelateerde onderwerpen en het artikel Inspraak schoolvisie en actieplannen

Discriminatie op school: herken, bespreek en pak aan 

Wist jij dat meer dan de helft van de leerlingen met een migratieachtergrond discriminatie meemaakt? Discriminatie bemoeilijkt gelijke kansen en tast de sociale veiligheid op school aan. Leerlingen die worden buitengesloten of gediscrimineerd, voelen zich minder veilig en kunnen daardoor minder goed leren. Voor leraren, schoolteams en leidinggevenden ligt hier daarom een belangrijke taak: hoe […]

Het schoolteam krijgt ondersteuning bij het invoeren van kwalitatief goed vvto vanaf groep 1 t/m groep 8. Aan de orde komen onderwerpen als (visie op) de doorgaande leerlijn, de keuze voor toepassing van didactiek voor vvto en het werken met een methode. Ook wordt er gewerkt aan de eigen taalvaardigheid Engels en vakdidactiek vvto. Door opdrachten gerelateerd aan deze onderwerpen meteen in de eigen onderwijspraktijk uit te proberen, krijg je feedback en ontwikkel je ideeën en lessen voor de eigen groep. 

Werkgeluk

Ben jij gelukkig op jouw school?

Team school

An Buckinx, Lieke Lochten, Gert Vanthournout, Pieter Sprangers, Wouter Schelfhout

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?