De beroepsstandaard beschrijft het fundament van het vak van schoolleider. Dit vak is meer dan ooit in beweging. Het is belangrijk om samen met iedereen in en om het onderwijs een gezamenlijke taal te hebben, om de maatschappelijke opdracht van goed onderwijs voor alle leerlingen te blijven vervullen.

Bij leiderschapspraktijken gaat het om wat je als schoolleider doet: je handelingen en je gedrag dat door anderen wordt gezien en ervaren. Je kunt per leiderschapspraktijk nagaan wat er nodig is vanuit je eigen rol en positie in de school, afhankelijk van de context en ontwikkeldoelen van de school.

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Elke school kent verschillende medezeggenschapsorganen. Een goede samenwerking (onderling en met het bestuur of de directie) is van grote invloed op het behalen van concrete resultaten. Echter, verschillende rolopvattingen of onuitgesproken verwachtingen zitten een effectieve samenwerking soms behoorlijk in de weg. Met behulp van de ik-wij-het benadering en kernkwadranten maken we dit op een prettige en veilige manier bespreekbaar. Twee dagdelen zijn vaak voldoende om te komen tot duidelijke en door iedereen gedragen samenwerkingsafspraken.

Werkgeluk

Ben jij gelukkig op jouw school?

Dit is autisme

Colette de Bruin met wetenschappelijke onderbouwing van dr. Fabiënne Naber

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?