Scholen zijn zelf verantwoordelijk voor de veiligheid op school. Het gaat dan om een veilige en gezonde omgeving voor leerlingen en het personeel. Een veilig schoolklimaat is een voorwaarde om te kunnen leren, het verbetert de onderwijsprestaties en vermindert verzuim bij leerlingen en personeel. In een veilige school wordt agressie tegen gegaan, heeft iedereen het gevoel erbij te horen, mag je jezelf zijn ongeacht afkomst of seksuele voorkeur, is geen ruimte voor discriminatie, intimidatie en pestgedrag. Ook zaken als veilig naar school gaan (bijvoorbeeld in het verkeer) en een gezonde leefstijl, zoals gezonde voeding en bewegen, horen thuis in (sociaal) veilige schoolomgeving. Bekijk daarom ook onderstaande onderwerpen die betrekking hebben op dit thema.

Lees ook het artikel Gezond en veilig in en om de school

Samen bouwen aan een duurzame school en klimaatbewust onderwijs 

Draagt jouw school bij aan een nieuwe generatie die klaar is voor een duurzame toekomst? Duurzaamheid en klimaat zijn thema’s die steeds belangrijker worden, ook in het onderwijs. Als school heb je de kans om deze onderwerpen te integreren en op die manier meer bewustzijn te creëren bij je medewerkers, leerlingen en ouders. Verduurzaming op […]

Als docent pas je de stappen van de meldcode niet dagelijks toe. Hierdoor kan je kennis hierover snel wegzakken. Maar als je je zorgen maakt om een leerling, is het wel fijn als je weet hoe je moet handelen. Daarom is het zo belangrijk om je kennis over de meldcode te blijven herhalen. In deze herhaalmodule fris je jouw kennis over de stappen van de meldcode weer op. Je kan zelf kiezen welke onderdelen je wilt bekijken. Zo is er een quiz om je kennis te testen, een casus om te oefenen met de stappen van de meldcode, vertellen jongeren over hun eigen ervaringen en over wat jij als docent voor hen had kunnen doen. Ook zijn er veel tips over het praten met ouders en met leerlingen zelf en het bieden van steun op school.

Werkgeluk

Ben jij gelukkig op jouw school?

Gedist?

Debby Dacier – van Alphen, Hans Puper, Annemiek Fransen

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?