Onderwijsprofessionals halen veel werkgeluk uit hun interactie met kinderen en het zien groeien van hun leerlingen. Uit onderzoek blijkt dat werkplezier nog veel meer inhoudt: veel onderwijsprofessionals vinden het belangrijk om ontwikkelingsmogelijkheden en autonomie te hebben. Ze willen namelijk elke dag een beetje beter worden in hun vak. Het verlagen van de werkdruk, en daarmee de kans op een burn-out, hangt samen met het werkplezier. Hiervoor moet de leerkracht de ruimte krijgen om grenzen te stellen, te reflecteren op zichzelf en zelf invloed hebben op de planning en organisatie van het onderwijs in de school en de klas. Hoe kun je hier aan werken? 

Laat je inspireren door onze opleidingen en boeken, of lees het artikel Geluk is besmettelijk

Stress op de werkvloer: hoe pak je dit aan?

In het onderwijs is stress een veelvoorkomend verschijnsel op de werkvloer. Niet alleen jij, maar ook je onderwijsteam functioneert beter bij een prettige werkomgeving. Hoe waarborg je een positieve en ondersteunende werkomgeving voor je team?

Werkgeluk

Ben jij gelukkig op jouw school?

‘Geluk is besmettelijk’

Geluk stijgt boven alles uit en zou dus op elke school prioriteit moeten krijgen, meent hoogleraar Ruut Veenhoven in een interview met de AOb. ‘Geluk is besmettelijk. Als leraren gelukkig zijn, straalt dat af op leerlingen, met alle positieve effecten van dien.’

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?