Onderwijsprofessionals halen veel werkgeluk uit hun interactie met kinderen en het zien groeien van hun leerlingen. Uit onderzoek blijkt dat werkplezier nog veel meer inhoudt: veel onderwijsprofessionals vinden het belangrijk om ontwikkelingsmogelijkheden en autonomie te hebben. Ze willen namelijk elke dag een beetje beter worden in hun vak. Het verlagen van de werkdruk, en daarmee de kans op een burn-out, hangt samen met het werkplezier. Hiervoor moet de leerkracht de ruimte krijgen om grenzen te stellen, te reflecteren op zichzelf en zelf invloed hebben op de planning en organisatie van het onderwijs in de school en de klas. Hoe kun je hier aan werken? 

Laat je inspireren door onze opleidingen en boeken, of lees het artikel Geluk is besmettelijk

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Werkgeluk

Ben jij gelukkig op jouw school?

Grej of the day – 50 landen

Gabriël Cattoir, Daniëlle Friedeman, Linda Mäki, Lennart Rijks, Lenny van Pouderoijen, Annemee Siersma, Donald Suidman Eindredactie: Donald Suidman, Daniëlle Friedeman

ENT2R – 4

Ann Van De Wiele, Catherine Verguts, Eveline Mainil, Sarah De Paepe

CAO VO: Wees je bewust van waar je recht op hebt! 

De nieuwe CAO voor onderwijsprofessionals in het voortgezet onderwijs wordt vanaf 1 november 2025 van kracht als de ledenraadplegingen hebben plaats gevonden. Sommige veranderingen heb je misschien al gehoord of gemerkt, zoals de loonsverhoging van in totaal 5,8 %. Toch is het goed om op de hoogte te zijn van alle andere punten, zoals de verhoogde reiskostenvergoeding en de verlaging van de […]

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?