Onderwijsprofessionals halen veel werkgeluk uit hun interactie met kinderen en het zien groeien van hun leerlingen. Uit onderzoek blijkt dat werkplezier nog veel meer inhoudt: veel onderwijsprofessionals vinden het belangrijk om ontwikkelingsmogelijkheden en autonomie te hebben. Ze willen namelijk elke dag een beetje beter worden in hun vak. Het verlagen van de werkdruk, en daarmee de kans op een burn-out, hangt samen met het werkplezier. Hiervoor moet de leerkracht de ruimte krijgen om grenzen te stellen, te reflecteren op zichzelf en zelf invloed hebben op de planning en organisatie van het onderwijs in de school en de klas. Hoe kun je hier aan werken? 

Laat je inspireren door onze opleidingen en boeken, of lees het artikel Geluk is besmettelijk

Discriminatie op school: herken, bespreek en pak aan 

Wist jij dat meer dan de helft van de leerlingen met een migratieachtergrond discriminatie meemaakt? Discriminatie bemoeilijkt gelijke kansen en tast de sociale veiligheid op school aan. Leerlingen die worden buitengesloten of gediscrimineerd, voelen zich minder veilig en kunnen daardoor minder goed leren. Voor leraren, schoolteams en leidinggevenden ligt hier daarom een belangrijke taak: hoe […]

Werkgeluk

Ben jij gelukkig op jouw school?

MR Start

MR Start is dé compacte basiscursus voor het werk als MR-lid in het primair en…

Teamcoaching

Als teamcoach baseren we ons op het systeemdenken. Dit is gericht op verandering van de…

Versterk de Loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB) in het vmbo met deze 5 tips 

Loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB) is een belangrijk onderdeel van het vmbo-onderwijs. Als docent ben jij medeverantwoordelijk voor het begeleiden van je leerlingen als het gaat om deze oriëntatie. De meeste leerlingen vinden het toch wel lastig om erachter te komen wat ze graag zouden willen doen als vervolgopleiding of beroep. Om je hierbij te helpen […]

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?