Bij de organisatie van de school komt veel kijken en zijn verschillende partijen betrokken. Er is de schoolleiding, bijvoorbeeld een directeur en de teamleiders, maar daarnaast zijn er ook de medezeggenschap en het bestuur. Deze verschillende partijen werken samen om te komen tot een onderwijsvisie, maken op basis daarvan onderwijs- en actieplannen en werken samen aan de kwaliteit van de school en de onderwijsverbetering. Veel scholen betrekken de MR al in het begin van de totstandkoming van actieplannen, bijvoorbeeld door ontwerpsessies met personeel, ouders en leerlingen. Zo heb je via de MR inspraak als het gaat om de onderwijsvisie, actieplannen en dus de kwaliteit van de school.

Lees onze gerelateerde onderwerpen en het artikel Inspraak schoolvisie en actieplannen

Beginnende schoolleiders: vind je weg in je nieuwe rol met deze tips!  

Als aankomende of beginnende schoolleider staat je veel te wachten. Waar moet je bijvoorbeeld op letten tijdens de eerste periode en hoe kun je in je rol groeien samen met je collega’s? We denken graag met je mee en zorgen er met onze tips voor dat jij klaar bent voor deze nieuwe stap in je […]

Bij Coöperatief Onderwijs staat eigenaarschap en samenwerking centraal. Dat geldt voor de leerlingen, maar ook voor de directeur en voor het team van de school.  Anje bouwt hiermee verder op de ervaringen die zij heeft opgedaan in de Dubbeldynamiek-trajecten van Bureau Meesterschap. Uitgangspunt van dit traject is werken aan een professionele cultuur of, zoals Anje het liever verwoordt; coöperatieve cultuur. Dit is voorwaardelijk voor succesvol onderwijs.

Werkgeluk

Ben jij gelukkig op jouw school?

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?