De beroepsstandaard beschrijft het fundament van het vak van schoolleider. Dit vak is meer dan ooit in beweging. Het is belangrijk om samen met iedereen in en om het onderwijs een gezamenlijke taal te hebben, om de maatschappelijke opdracht van goed onderwijs voor alle leerlingen te blijven vervullen.

Bij leiderschapspraktijken gaat het om wat je als schoolleider doet: je handelingen en je gedrag dat door anderen wordt gezien en ervaren. Je kunt per leiderschapspraktijk nagaan wat er nodig is vanuit je eigen rol en positie in de school, afhankelijk van de context en ontwikkeldoelen van de school.

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

De overstap naar een nieuw leerlingvolgsysteem is een logisch moment om weer eens naar de toetsvisie en het toetsbeleid te kijken. Sluit wat je toetst en de manier waarop je toetst nog voldoende aan bij de onderwijsvisie? In deze training is ruimte om hier onder begeleiding van een trainer van Cito nog eens goed naar te kijken.

Werkgeluk

Ben jij gelukkig op jouw school?

DANS!

Pauline Verhallen, Ronald Hueskens-Donker, Anouk van Nunen, Etje Heijdanus-de Boer

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?