De 21e eeuwse vaardigheden vragen om een coachende attitude van de leraar. Dit traject is voor teams die met coachende vaardigheden aan de slag willen. Een van de nieuwe rollen waar leraren mee te maken krijgen is de rol van coach. De leraar die naast verbinder, pedagoog, didacticus en organisator, leerlingen ook ondersteunt om zelfregulerend te zijn. En dat vraagt om andere leerkrachtvaardigheden. Die van een coachende leraar.
Wat leer je?
- welke communicatiestijlen effectief zijn in coachende situaties en welke niet
- hoe je met coaching bijdraagt aan autonomie en homonomie
- hoe je aan de BIBKEA coachdoelen werkt
- de basisattitude van de coachende leraar
- de methodiek achter coaching
- hoe je hindernissen kunt opsporen en doorbreken
- de vaardigheden van een coachende leraar
- krachtige interventies om de ander in beweging te brengen
Inhoud traject
−1. Van waaruit vertrek ik?
- Coachen in het onderwijs
- De vooronderstellingen van coaching
−2. Ik wil morgen al aan de slag!
- Snelstartgids voor de beginnende coachende leraar
- Afstemmen met behulp van verschillende communicatiestijlen
−3. Mijn coachattitude
- Heldere BIBKEA coachdoelen
- De eigenschappen van de ‘betrokken getuige’
−4. Welke stappen volg ik?
- De hexasprong: het coachproces in zes stappen
- Op weg naar autonomie en homonomie
−5. Hoe word ik vaardiger als coachende leraar
- Het pallet met 14 coachende vaardigheden
- Valkuilen herkennen en voorkomen
−6. Hoe zorg ik voor impact?
- Krachtige interventies om mee te coachen
- Coachkaarten als coachgereedschap
Coachen leer je niet uit een boek
Dat komt omdat coachen, naast een attitude, een vaardigheid is die je onder de knie krijgt door veel te doen, feedback te vragen, te reflecteren en keer op keer nieuwe ervaringen opdoen.
Coachen is wat anders dan instructie geven, overhoren, corrigeren of beoordelen. Als werkdefinitie gebruiken we de omschrijving van John Whitmore: ‘Coachen is iemands potentiële kwaliteiten vrijmaken zodat hij zo goed mogelijk presteert. Het is geen onderwijzen, maar het leren bevorderen.’ En deze definitie sluit goed aan bij onze visie op goed onderwijs. Goed onderwijs, op welke manier ook vorm gegeven, nodigt elke leerling uit zijn potentiële kwaliteiten te realiseren.
Elke leraar kan coachend gereedschap inzetten: Communicatiestijlen, aspecten van Autonomie, Doelen, Attitude, Methodiek, Vaardigheden en Interventies (CADAMVI). In dit traject gaan we in op deze zeven onderdelen.