Driekwart van de docenten (in het vo) doet meer dan alleen lesgeven en heeft een extra rol bijvoorbeeld als mentor, sectieleider, excursie-coördinator, coach. Veel leraren vinden het belangrijk voor de ontwikkeling van hun loopbaan, willen het leren van leerlingen verbeteren of doen het voor de uitdaging. In het po wordt de ‘normtaak’ gehanteerd, die is vastgelegd in de CAO. Iedere school is zelf verantwoordelijk voor de taakverdeling binnen het onderwijsteam. Er zijn veel trainingen en boeken die je kunnen helpen bij het verlagen van de werkdruk, organiseren, timemanagement en persoonlijke effectiviteit. Ook kun je door (bij)scholing jouw taak of rol binnen de organisatie versterken. Bijvoorbeeld voor meer medezeggenschap of deelname aan de MR.

Wil jij je meer verdiepen in dit thema? Bekijk dan eens onze opleidingen en boeken.

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

De post-hbo-opleiding Vakspecialist Muziek leidt leerkrachten op tot vakspecialist muziek; een leerkracht die niet alleen weet dat muziek een onmisbaar onderdeel is van het lesprogramma, maar daar in praktische zin ook invulling aan kan geven. Gedurende de opleiding Vakspecialist Muziek staan de verhoging van de instrumentale en vocale vaardigheden en het leiding geven aan het gezamenlijk musiceren centraal.

Werkgeluk

Ben jij gelukkig op jouw school?

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?