De bestuurdersverenigingen van het primair en voortgezet onderwijs werkten samen met de VO-academie aan een set professionaliseringsthema’s voor het funderend onderwijs. Stuk voor stuk belangrijke thema’s om als schoolbestuurder mee aan de slag te gaan.

De professionaliseringsthema’s hebben als doel om de professionalisering van bestuurders te stimuleren en te ondersteunen. De grote uitdagingen waar het funderend onderwijs zich voor geplaatst ziet, vragen om bestuurskracht. Ze vragen om bestuurders die toegerust zijn voor hun taak en verantwoordelijkheid, die vanzelfsprekend voortdurend werken aan de eigen bestuurskwaliteit.

Een belangrijke taak van een bestuur is het geven van richting. Daarvoor is het ontwikkelen van een beleidsrijke strategie op verschillende terreinen een goed middel. Waar willen we heen met de organisatie, waar koersen we op? Daarmee wordt het strategisch beleid levend en meer dan een formeel en kaal beleidskader. Als het strategisch beleid ontworpen is, kan op basis daarvan een passende voortgang- en verantwoordingsstructuur ontworpen worden. Deze overzichtelijke rapportage is gericht op de praktijk en past binnen het bestuursmodel van de school.

Kwaliteitszorg (V)SO

In het voortgezet onderwijs is kwaliteitszorg op bestuurs- en/of schoolniveau steeds vaker belegd bij specifiek…