De beroepsstandaard beschrijft het fundament van het vak van schoolleider. Dit vak is meer dan ooit in beweging. Het is belangrijk om samen met iedereen in en om het onderwijs een gezamenlijke taal te hebben, om de maatschappelijke opdracht van goed onderwijs voor alle leerlingen te blijven vervullen.

Bij leiderschapspraktijken gaat het om wat je als schoolleider doet: je handelingen en je gedrag dat door anderen wordt gezien en ervaren. Je kunt per leiderschapspraktijk nagaan wat er nodig is vanuit je eigen rol en positie in de school, afhankelijk van de context en ontwikkeldoelen van de school.

Discriminatie op school: herken, bespreek en pak aan 

Wist jij dat meer dan de helft van de leerlingen met een migratieachtergrond discriminatie meemaakt? Discriminatie bemoeilijkt gelijke kansen en tast de sociale veiligheid op school aan. Leerlingen die worden buitengesloten of gediscrimineerd, voelen zich minder veilig en kunnen daardoor minder goed leren. Voor leraren, schoolteams en leidinggevenden ligt hier daarom een belangrijke taak: hoe […]

In coronatijd hebben jongeren leerachterstanden opgelopen. Maar hoe ga je het wegwerken ervan aanpakken? LOB kan bijdragen om gebruik te maken van de motivatie van jongeren om leerdoelen van verschillende vakken te behalen. Bovendien hebben jongeren ook achterstanden opgelopen in LOB. Deze workshop geeft handvatten hoe je dit hand in hand kan laten gaan.

Werkgeluk

Ben jij gelukkig op jouw school?

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?