E-learning VE in de kinderopvang

In deze e-learning leer je de basis van het werken in de VE. Je ontdekt meer over peuters: wie zijn ze eigenlijk? Welke ontwikkeling maken ze door? En hoe leren ze het beste? Je leert vervolgens hoe je jouw aanbod hierop aansluit met activiteiten, spel(materiaal) en de inrichting van de ruimte. Daar profiteren alle peuters van!

Basistraining VVE 1&2

Juist in deze tijd waarin kansenongelijkheid steeds groter lijkt te worden, heb je handvatten nodig om tot actie over te gaan. Jij maakt het verschil in de ontwikkeling van het jonge kind. Niet alle methodes die zich de afgelopen jaren hebben opgestapeld. Daarom: Terug naar de basis met de Basistraining VVE 1&2!

BSO doe je zo!

In deze e-learning staan de ideeën van kinderen centraal. Wat willen kinderen doen? Wat kunnen ze zelfstandig? Waar mogen kinderen over meebeslissen? En hoe begeleid jij dit als pedagogisch medewerker op een positieve manier?

Ondersteuning onderbouw

Wij ondersteunen professionals bij het vergroten van hun kennis van ontwikkeling van het jonge kind en bij het versterken van hun pedagogisch-didactische vaardigheden. Om van daaruit weloverwogen keuzes te maken: de ontwikkeling volgen waar mogelijk en stimuleren waar nodig.

VVE ondersteuning op maat

Voor ondersteuning op maat bij een specifieke vraag of situatie kun je contact opnemen met onze adviseurs VVE/Jonge Kind. Wij denken graag met je mee over de verdere aanpak.

Executieve functies: Een grote voorspeller voor schoolsucces!

Hoe komt het dat de cijfers die hij/zij haalt niet altijd overeenkomen met wat wij denken dat de leerling kan? Waarom is hij/zij niet gemotiveerd om te leren? Hoe zorg ik ervoor dat eruit komt wat erin zit? Al deze vragen hebben te maken met hoe goed de executieve functies bij leerlingen ontwikkeld zijn en gebruikt worden.

Koptraining Uk & Puk

In deze training leer je hoe je de methodiek Uk en Puk zo efficient mogelijk kunt gebruiken in de begeleiding van kinderen in de voor- en vroegschoolse educatie. De methodiek speelt in op de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 4 jaar.

Symposium: ‘Inclusief ≠ 1-op-1’

De stichting StiBCO organiseert op zaterdag 15 april 2023 een symposium voor ouders/verzorgers en professionals uit het onderwijs, de zorg en arbeids- en sociale zekerheidssector. Het thema is inclusie in relatie tot leer- en ontwikkelpotentieel.

Creatief lesgeven

Is het mogelijk om de lesstof een stuk leuker en actiever te maken? Hoe verzin je zelf oefeningen en werkvormen op maat gesneden voor jouw klas en context? En hoe geef je jezelf de vrijheid om iets uit te proberen? Ik nodig je van harte uit om mee op avontuur te gaan!

Kinder- en jeugdpsychologie 

Leer op HBO-niveau over de psychologische achtergronden van gedragsproblemen bij kinderen. Studeer thuis of klassikaal, met begeleiding door ervaren professionals.

Piramide voor groep 1 en 2

Hoe bereik je dat kinderen die met een achterstand in de ontwikkeling instromen en deze inlopen, zonder dat dit ten koste gaat van kinderen die geen achterstand hebben? In verschillende onderzoeken is aangetoond dat de aanpak van Piramide effectief is.

Opfriscursus Bas in de klas

Het bekende VE-programma Doe meer met Bas is vervangen door Bas in de klas. Het programma voldoet aan de nieuwste eisen en is gebaseerd op actuele inzichten.  In deze cursus leren pedagogisch medewerkers (en/of leerkrachten) alles over het digitale programma en hoe het op de juiste wijze ingezet kan worden. Want goede VE staat of valt met de uitvoering!

Rekenwiskunde

De mastermodule Rekenwiskunde geeft inzicht in de ontwikkeling van gecijferdheid van leerlingen en in de wijze waarop het onderwijs daarop afgestemd kan worden in de diverse onderwijsvormen. Bij dit onderwerp ligt de nadruk op het onderwijsaanbod binnen de groep, waarbij rekenprocessen voor kinderen die zich niet vanzelfsprekend ontwikkelen een rol spelen.

Zone van naaste ontwikkeling (ZNO) Lev Vygotsky

Het mogelijk meest invloedrijke concept in de theorie van Vygotsky is de ‘zone van de naaste ontwikkeling’ Deze kan worden gedefinieerd als het verschil in ontwikkelingsniveau dat het kind/de jongere zelf aankan en het niveau dat het aankan met behulp van een volwassene of een competenter leeftijdsgenoot.

Individueel OntwikkelingsPerspectief ‘samen’ schrijven

In deze 2-daagse training gaan we hard aan het werk om samen met het kind ongeacht zijn leeftijd, problematiek, achtergrond etc. het ontwikkelingsperspectief (OPP) in te vullen. U gebruikt bij de training van het OPP/IOP van uw eigen organisatie of school en we gaan vooral stevig aan het werk om te leren dit OPP samen met het kind (en de ouders) in te vullen.