Startende leerkrachten

Op startende leerkrachten komt in de dagelijkse praktijk veel af. In de scholingsbijeenkomsten verkennen we de hoofdthema’s van het afstemmen op behoeften van leerlingen als startende leerkracht.

Van Voorwaarden Tot Beheersing

Het brein van jonge kinderen is volop in ontwikkeling. Ze doen elke dag ontdekkingen en ontwikkelen zich razendsnel op veel verschillende ontwikkelingsgebieden. Als onderbouwleerkracht speel je een cruciale rol in het volgen van de ontwikkeling van het jonge kind en het doelgericht stimuleren hiervan. Dit gebeurt middels het observatiesysteem, maar ook door het toepassen van diagnostiek binnen de ontwikkelingsdomeinen. 

Meedoen met bewegingsonderwijs

In deze e-learning vind je informatie over hoe je leerlingen met een visuele beperking zo optimaal mogelijk en zo zelfstandig mogelijk kunt laten deelnemen aan de lessen bewegingsonderwijs.  

Meedoen in het kooklokaal

Tijdens de cursusdag krijgen docenten die werken met slechtziende of brailleleerlingen praktische aanwijzingen om deze leerlingen maximaal mee te laten doen in de praktijklessen bij vakken als koken en verzorging.  

Meedoen in het handvaardigheids- en technieklokaal

Tijdens de cursusdag krijgen docenten die werken met blinde of slechtziende leerlingen praktische aanwijzingen om deze leerlingen maximaal mee te laten doen in de praktijklessen bij vakken als techniek en handvaardigheid. 

Leraren met een slechtziende leerling in groep 6 t/m 8

Tijdens deze studiebijeenkomst maakt u kennis met de praktische gevolgen van slechtziendheid en de consequenties voor het onderwijsleerproces. Er wordt ingegaan op hoe het is om een visuele beperking te hebben en waar u als leraar mee te maken kunt krijgen bij verschillende vakgebieden. Hulpmiddelen, aanpassingen en algemene handreikingen komen daarbij ook aan de orde. Door middel van ervaringsbrillen kunt u zelf ervaren hoe het is om slechtziend te zijn en heeft u de gelegenheid om met collega’s ervaringen uit te wisselen. 

Een brailleleerling in de groep

ijdens deze dag krijg je kennis van en inzicht in praktische en pedagogisch-didactische consequenties van het functioneren van de brailleleerling op de basisschool. Er vindt uitwisseling van ervaringen plaats met collega's die ook een blinde leerling in de groep hebben. Verder ontvang je informatie over de tactiele ontwikkeling bij brailleleerlingen en kan je zelf ervaren met behulp van een ervaringsbril en tactiel lesmateriaal.

Examenvoorbereiding exacte vakken

Tijdens deze middag geven we informatie over examen doen in de exacte vakken en de aanpassingen en hulpmiddelen waarvan een leerling met een visuele beperking gebruik mag maken.

CVI – Een leerling met Cerebrale Visuele Stoornis (CVI) in het BAO of SBO

Tijdens deze studiebijeenkomst maakt u kennis met wat CVI is, de praktische gevolgen ervan voor het visueel functioneren en de consequenties die het met zich meebrengt voor het onderwijsleerproces. Er wordt tevens ingegaan op wat CVI voor invloed heeft op de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind en waar u mee te maken kunt krijgen bij de verschillende vakgebieden. Algemene alternatieven en praktische handreikingen komen daarbij aan de orde. Aan de hand van enkele simulatieopdrachten laten we u ervaren wat CVI met het visueel waarnemen doet en heeft u de gelegenheid om met collega’s ervaringen uit te wisselen.

Oriëntatie en Mobiliteit

Deze e-learning wordt u gratis aangeboden door Koninklijke Visio Onderwijs en is bedoeld voor iedereen die meer wil leren over oriëntatie en mobiliteit bij leerlingen met een visuele beperking.

Onderpresteren

Volg deze 1-daagse cursus en leer hoe je een veelvoorkomend probleem als onderpresteren signaleert, voorkomt en terugdraait. Ga schoolwaarts met een praktisch 6-stappenplan.