Executieve Functies

Volg deze 1-daagse cursus vol breininzichten. Leer wat Executieve Functies zijn, hoe je zelfsturing in de klas kunt stimuleren en aandacht voor mythen.

Kindermassage en ontspanningscoach voor kinderen

Bij de opleiding kindermassage en ontspanningscoach voor kinderen, leer je uitgebreid hoe je de kindermassage kunt toepassen en het kind kan begeleiden bij stress, waardoor er weer ontspanning bij kinderen komt. Ook een hoog gevoelig kind heeft baat bij de kindermassage.

Als gedrag opvalt op de BSO

Diagnoses komen voor bij kinderen op de BSO. Daarom sta je in deze bijeenkomst stil bij een aantal veel voorkomende diagnoses. Je bespreekt met elkaar in hoeverre we kinderen hiermee in hokjes plaatsen of juist gerichte hulp bieden. Hoe kun je kinderen op een goede manier begeleiden? Hoe stimuleer je zelfvertrouwen? Naar wie verwijs je door bij zorgen? Je gaat vooral oefenen met casussen waarbij het uitgangspunt is dat ieder kind uniek is!

Autisme

Dit praktijkgericht congres is gericht op een diepgaande verkenning van verschillende facetten van autisme. Vanuit een beknopte historische context van autisme volgt de overstap naar diagnostiek, neurobiologische aspecten, co-voorkomende aandoeningen, gezondheidsgerelateerde overwegingen, levensfaseovergangen, interventiestrategieën en de bevordering van zelfcompassie.

Autisme anders bekijken

Na het volgen van deze cursus hebben deelnemers een grondige basis gelegd om in omgang én benadering van kinderen met autisme verder te kijken dan uiterlijk gedrag en hun handelen aan te passen op de ondersteuningsbehoeften van individuele kinderen met ASS. Ook hebben zij ervaring opgedaan met het invullen van een Autismepaspoort en hiervan de vertaling te maken naar praktische aanpassingen in de praktijk.

Emotionele ontwikkeling en autisme bij mensen met een verstandelijke beperking

De ontwikkelingsbenadering van Anton Došen wordt steeds vaker gebruikt in de ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking. Er is echter een grote groep cliënten die naast een verstandelijke beperking ook autisme heeft. Wat betekent deze bijkomende beperking autisme voor hun emotionele ontwikkeling? Loopt deze gelijk met de ontwikkeling van mensen met een verstandelijke beperking zonder autisme? Zo nee, wat zijn dan de overeenkomsten en verschillen? Is de SEO-R² voor de groep cliënten met een verstandelijke beperking en autisme bruikbaar? Bestaat er een soort autistisch profiel als het gaat om emotionele ontwikkeling? Dit zijn vragen die professionals in de zorg voor mensen met een verstandelijk beperking en autisme zouden kunnen hebben.

Emotieregulatie via de inwendige zintuigen

In de nieuwste inzichten vanuit de studie van emoties wordt er nu van uitgegaan dat emoties tot stand komen op basis van wat we waarnemen in ons lichaam. Dat waarnemen gebeurt via een aantal interne zintuigen, zoals de interoceptie en de proprioceptie. Een goede (interne) zintuiglijke waarneming ligt dus aan de basis van het goed waarnemen van emoties, wat dan weer de basis is van het goed reguleren van emoties. Bij mensen met autisme en/of een verstandelijke beperking kan een sensorische over- of ondergevoeligheid dit proces verstoren. Je kan namelijk niet goed reguleren wat je niet goed waarneemt. Dat heeft zijn gevolgen voor het aanbieden van stress- en emotieregulatietechnieken. Het heeft weinig zin om emotieregulatietechnieken aan te leren aan iemand die zijn emoties niet goed waarneemt.

Autisme en verstandelijke beperking belicht vanuit het model voor emotionele ontwikkeling

Mensen met een verstandelijke beperking hebben in vergelijking met de rest van de bevolking een hoger risico op autisme. Bij mensen met een verstandelijke beperking en autisme verloopt de emotionele ontwikkeling beperkter en minder harmonieus dan bij mensen met alleen een verstandelijke beperking. Er is zelfs sprake van een karakteristiek patroon in de emotionele ontwikkeling. Dit biedt nieuwe aanknopingspunten voor ondersteuning.

Pedagogiek specialisatie Jeugd

Wil jij je ontwikkelen tot specialist op het gebied van jeugdzorg? Dan is de specialisatie Jeugd van de NVAO-geaccrediteerde HBO Bachelor Pedagogiek een goede keuze.

Autismecoach

Wil jij de kwaliteit van leven van mensen met autisme verhogen? Met de post-hbo-opleiding Autismecoach bij Windesheim in Zwolle leer je hoe je mensen met autisme straks nog beter kunt begeleiden in hun ontwikkeling.

Geef me de 5 Basiscursus Logopedie

Bij mensen met autisme kunnen problemen in de taal-, spraak- en communicatieontwikkeling het gevolg zijn van storingen in het brein. Als je daarmee rekening houdt in je aanpak, verdwijnen de problemen en bevorder je bovendien de positieve communicatie en zelfstandigheid.

Geef me de 5 komt naar u toe

Wil je Geef me de 5 toepassen binnen jouw organisatie of binnen een bepaalde afdeling de kennis en vaardigheden op het gebied van autisme verbreden? Geef me de 5 komt naar jullie toe en verzorgt cursusdagen op elke door jullie gewenste locatie in Nederland.