Oriëntatie op de rol van trainer

Met de oriëntatie module op trainer nodigen we je uit om een heel andere functie te verkennen. In deze dagen geven we je volop de kans te ervaren wat de rol van trainer in het onderwijsveld maar ook daarbuiten kan inhouden. We gaan je met heel verschillende actieve opdrachten zelf laten ervaren wat het vak van trainer vraagt en hoe je jezelf daarin kunt ontwikkelen. We bieden je vanzelfsprekend een veilige leersituatie waar je niet alleen zicht krijgt op het trainerschap maar ook ruimte krijgt om te reflecteren op of die rol mogelijk aantrekkelijk is om naast je directeurschap in te vullen of wellicht zelf wel je volgende loopbaanstap wordt.

Metacognitie (nadenken over je eigen manier van denken en leren)

In deze webinar gaan we in op het belang van metacognitie, uit zeer veel wetenschappelijk onderzoeken blijkt dat metacognitie meer invloed heeft op iemands denken en leren dan intelligentie. Het draait bij metacognitie om het kennen van je eigen kunnen en niet kunnen. Wat je kan deel je met een ander en op het terrein van het niet kunnen laat je je ondersteunen. In deze webinar geven we inhoud aan metacognitie, maar vooral ook wat belang is van kennis over metacognitie t.b.v. inclusie en inclusief onderwijs.

Edux event: Je lichaam als instrument

Wat is jouw invloed als professional op het gedrag van kinderen? De emoties van sommige kinderen lopen gedurende de dag op en ineens is er dan die driftbui. Of herken je de kinderen die zich terugtrekken, na een dag vol prikkels op school. Wat je ook probeert, je komt maar niet tot écht contact. Wat doe je als praten niet meer helpt? Welke invloed heb jij als professional op het gedrag van kinderen en wat doe je met jouw invloed? Dan ben je bij dit event voor pedagogisch professionals op de juiste plek.

Ojee, de GGD

Onzekerheid of angst tijdens een inspectiebezoek van de inspecteur kinderopvang? Uit enquêteonderzoek binnen de kinderopvang en gastouderopvang (maart/mei 2020), waaraan 1186 pedagogisch professionals hebben deelgenomen, blijkt dat meer dan de helft van de pedagogisch professionals zich nerveus, gespannen of onzeker voelt tijdens een inspectiebezoek van de inspecteur kinderopvang. Wat voor invloed heeft dat dan op het inspectierapport?

Effectief communiceren in de kinderopvang

Tijdens de Gordontraining leer je hoe je je communicatievaardigheden kunt inzetten in al je contacten met kinderen, niet alleen op het werk, maar ook op de sportvereniging of in je eigen gezin. Kortom: je leert omgaan met alledaagse situaties. Deze vaardigheden kan je ook inzetten voor het contact met volwassenen. De kern van de Gordonmethode is het ontwikkelen van een goede relatie. De communicatievaardigheden van de methode dienen daarbij als hulpmiddel.

Beeldcoaching

Deze krachtige, praktijkgerichte opleiding zet de filmcamera in als spiegel voor (zelf)reflectie. Het samen bekijken en bespreken van videobeelden geeft inzicht in het eigen handelen, en wat het effect daarvan is op de ander. De begeleidingsmethodiek Beeldcoaching is oplossings- en handelingsgericht. De opleiding biedt een kader om systematisch de interactie te analyseren, bijvoorbeeld tussen leraar en leerling(en). Naast interactie komen didactisch handelen en klassenmanagement aan bod. Deze aspecten worden gerelateerd aan de psychologische basisbehoeften van ieder mens: relatie, competentie en autonomie. In de opleiding leert de begeleider coaching- en communicatievaardigheden om leraren, leerlingen en collega’s aan de hand van eigen videobeelden te laten reflecteren op eigen handelen.

De Derde Coachkamer

Als pedagogisch coach ben je voortdurend met de pedagogisch professionals in gesprek over het belang van reflecteren, maar maak je zelf eigenlijk weleens pas op de plaats? Neem je weleens de tijd om terug te kijken, de situatie te beschouwen en vooruit te blikken? De CoachKamer biedt pedagogisch coaches de mogelijkheid om op een gestructureerde manier met elkaar en onder begeleiding van het Expertisecentrum ervaringen uit te wisselen en hun kennis te verbreden en te verdiepen. 

De Tweede Coachkamer

ls pedagogisch coach ben je voortdurend met de pedagogisch professionals in gesprek over het belang van reflecteren, maar maak je zelf eigenlijk weleens pas op de plaats? Neem je weleens de tijd om terug te kijken, de situatie te beschouwen en vooruit te blikken? De CoachKamer biedt pedagogisch coaches de mogelijkheid om op een gestructureerde manier met elkaar en onder begeleiding van het Expertisecentrum ervaringen uit te wisselen en hun kennis te verbreden en te verdiepen. 

Teamcoaching

Teamcoaching richt zich op het inzichtelijk en bespreekbaar maken van teaminteractie en geeft handvatten om gewenste veranderingen met elkaar te realiseren.

Beeldcoaching: Als instrument om te leren

Als je docent bent is het van tijd tot tijd zinvol om te ervaren hoe jij voor de klas staat vanuit een ander perspectief dan dat van jezelf. Hoe reageren leerlingen op jou? Hoe en op welke momenten onderhoud je het contact met leerlingen/studenten, hoe en wanneer verbreek je het contact juist? Welke aanwijzingen, vragen en feedback geef je? Een beeldcoachtraject helpt jou om je verder te ontwikkelen als docent.

Know How schoolmanagement

Vaak worden (nieuwe) docenten, mentoren en zorgteamleden begeleid door collega’s. Toegepaste psychologiepraktijk Know How kan hier een nieuwe dimensie aan toevoegen d.m.v. een professioneel coachingstraject, waarbij structureel en doelgericht aan kwaliteiten en verbeterpunten wordt gewerkt. Onderscheidend is dat het traject zich niet alleen op het verbeteren van de werkzaamheden op school richt, maar juist ook op de persoonlijke ontwikkeling als individu. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het zelfvertrouwen of de balans tussen werk en privé. Tijdens het coachingstraject zal er daarom, naast werk gerelateerde doelen, ook aan een aantal persoonlijke doelen worden gewerkt. Op deze manier wordt de kern van de problematiek inzichtelijk gemaakt en kan er tegelijkertijd ook gewerkt worden aan een meer blijvende verandering van binnenuit.