Taal is een onmisbaar onderdeel van het onderwijs. Zonder taal is het moeilijk om deel te nemen aan de maatschappij. Taalonderwijs gaat over het leren van de Nederlandse taal, de basiskennis zoals woordenschat, de spelling- en grammaticaregels, spreekwoorden en gezegden leren, maar ook de spreek- en luistervaardigheid. Taalonderwijs hoeft niet alleen binnen vastomlijnde kaders voor te komen, maar ook binnen andere lessen kan er gewerkt worden aan taal. Bij biologie of geschiedenis nieuwe woorden/begrippen leren, bij rekenen verhaaltjessommen maken, dit zijn enkele voorbeelden van geïntegreerd taalonderwijs. Taalonderwijs kan heel divers worden vormgegeven, afhankelijk van de visie die een school heeft op taalonderwijs. 

Meer weten over hoe je kunt werken aan het taalonderwijs? Bekijk ons aanbod! 

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Of je nu leidinggeeft in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo of hbo, als schoolleider of middenmanager sta je dagelijks in het spanningsveld tussen beleid, praktijk […]

Bewegingsonderwijs

Bewegingsonderwijs is een leervak. Uw school biedt een veilig en vertrouwd pedagogisch klimaat waarin kinderen…

Offline en opgeladen: leraren beschermen tegen voortdurend bereikbaar zijn

In een tijd waarin technologie steeds meer ons leven binnendringt, worden de grenzen tussen werk en privé voor leraren steeds vager. Dit artikel verkent waarom het beschermen van de persoonlijke tijd van leraren cruciaal is en hoe scholen hen kunnen ondersteunen bij het recht om te ‘ontkoppelen’ buiten de schooluren.