Onderwijsprofessionals halen veel werkgeluk uit hun interactie met kinderen en het zien groeien van hun leerlingen. Uit onderzoek blijkt dat werkplezier nog veel meer inhoudt: veel onderwijsprofessionals vinden het belangrijk om ontwikkelingsmogelijkheden en autonomie te hebben. Ze willen namelijk elke dag een beetje beter worden in hun vak. Het verlagen van de werkdruk, en daarmee de kans op een burn-out, hangt samen met het werkplezier. Hiervoor moet de leerkracht de ruimte krijgen om grenzen te stellen, te reflecteren op zichzelf en zelf invloed hebben op de planning en organisatie van het onderwijs in de school en de klas. Hoe kun je hier aan werken? 

Laat je inspireren door onze opleidingen en boeken, of lees het artikel Geluk is besmettelijk

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Werkgeluk

Ben jij gelukkig op jouw school?

Neem het voortouw: verandermanagement binnen het onderwijs 

Het onderwijs is voortdurend in beweging: digitalisering, nieuwe leermethoden en maatschappelijke uitdagingen geven scholen bijna geen andere optie dan mee veranderen. Als leidinggevende wil je proactief inspelen op deze veranderingen en ze effectief implementeren met je collega’s en leerlingen. Maar hoe geef je op een passende manier leiding aan verandering binnen je school? 

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?