De bestuurdersverenigingen primair en voortgezet onderwijs werkten samen aan het beroepsprofiel  bestuurders en de governance code funderend onderwijs. Het eerste betreft de benodigde, vereiste vakmatige competenties en persoonlijke leiderschapsvaardigheden die bestuurders professioneel dienen te ontwikkelen. Dit accrediteren draagt ook bij hun kwaliteit.

Daarnaast is goed intern toezicht nodig. De governance code funderend onderwijs biedt hiervoor vijf principes die normerend zijn alsmede geldende lidmaatschapseisen. Zo wordt collectieve verantwoordelijkheid afgegeven voor goed onderwijs voor alle leerlingen.

Discriminatie op school: herken, bespreek en pak aan 

Wist jij dat meer dan de helft van de leerlingen met een migratieachtergrond discriminatie meemaakt? Discriminatie bemoeilijkt gelijke kansen en tast de sociale veiligheid op school aan. Leerlingen die worden buitengesloten of gediscrimineerd, voelen zich minder veilig en kunnen daardoor minder goed leren. Voor leraren, schoolteams en leidinggevenden ligt hier daarom een belangrijke taak: hoe […]

Werkgeluk

Ben jij gelukkig op jouw school?

OR en achterban

Als OR vertegenwoordig je de mening van je collega’s. Maar weten jullie eigenlijk wel wat…

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?