Ieder kind heeft recht op een zo volledig mogelijke ontplooiing van zijn persoonlijkheid, talenten en geestelijke en lichamelijke vermogens. Dit staat zo opgenomen in de Rechten van het Kind. Passend onderwijs is er voor leerlingen die extra hulp nodig hebben, zoals kinderen met een fysieke handicap, ernstige dyslexie of hoogbegaafden. Dit vindt zo veel mogelijk plaats in het reguliere onderwijs, waarbij aanpassingen worden gedaan om onderwijs passend te maken voor de leerling.

Speciaal onderwijs is er voor leerlingen met een lichamelijke, zintuigelijke of verstandelijke beperking of voor leerlingen met psychische stoornissen en gedragsproblemen die intensieve zorg nodig hebben. Het gaat hierbij om leerlingen waarbij de zorg in het reguliere onderwijs niet voldoende is.

Meer weten over passend en speciaal onderwijs? Bekijk dan de verschillende onderwerpen van dit thema!

Discriminatie op school: herken, bespreek en pak aan 

Wist jij dat meer dan de helft van de leerlingen met een migratieachtergrond discriminatie meemaakt? Discriminatie bemoeilijkt gelijke kansen en tast de sociale veiligheid op school aan. Leerlingen die worden buitengesloten of gediscrimineerd, voelen zich minder veilig en kunnen daardoor minder goed leren. Voor leraren, schoolteams en leidinggevenden ligt hier daarom een belangrijke taak: hoe […]

Tijdens deze trainingsdag duik je samen met BiOND-trainer Martine Buijsen in de wereld van LOB èn in de wereld van het geven van een LOB-training aan je eigen collega’s. Je leert gezamenlijk dezelfde taal te spreken. Je wordt stap voor stap voorbereid op het gaan professionaliseren van je eigen collega’s met betrekking tot LOB en LOB-gespreksvoering.​​​

Werkgeluk

Ben jij gelukkig op jouw school?

Red het onderwijs!

Anna Bosman, Sezgin Cihangir, Jan Drentje, Ton van Haperen, Paul Kirschner, Piet van der Ploeg, Jaap Scheerens en Theo Witte

Flexibele leerwegen

Bieke De Fraine, Margo Vandenbroeck, Goedroen Juchtmans, Naomi van den Branden, Machteld Vandecandelaere

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?