Scholen kregen in 2022 voor het eerst te maken met nieuwe eindtermen en kerndoelen. Dit omdat het curriculum, dat stamt uit 2006, werd geactualiseerd. De afgelopen jaren hebben leraren, schoolleiders, vakverenigingen, wetenschappers en andere experts voorstellen opgeleverd voor de herziening van het curriculum. Wat betekent dit voor jou? Lees het artikel Toekomstgericht onderwijs 

Discriminatie op school: herken, bespreek en pak aan 

Wist jij dat meer dan de helft van de leerlingen met een migratieachtergrond discriminatie meemaakt? Discriminatie bemoeilijkt gelijke kansen en tast de sociale veiligheid op school aan. Leerlingen die worden buitengesloten of gediscrimineerd, voelen zich minder veilig en kunnen daardoor minder goed leren. Voor leraren, schoolteams en leidinggevenden ligt hier daarom een belangrijke taak: hoe […]

Landelijk is er veel aandacht voor de beweging van verzuim naar aanwezigheid. Er wordt van scholen gevraagd dat ze breder en systematischer kijken naar de redenen van afwezigheid. Zowel het perspectief van de leerling, als de bredere context moeten vroegtijdiger meegenomen worden in de aanpak. Daarom is het belangrijk dat we van in-gewikkeld naar ont-wikkeling gaan kijken. Hoe ga je als school om met jongeren die verminderd naar school komen? Kan je nog aan onderwijsdoelen werken, als een jongere steeds minder naar school komt? Draag je dan wel bij aan herstel? Hoe verhouden onderwijstijd, onderwijsdoelen en zorgdoelen zich tot elkaar? Hoe werk je samen met jongere, ouders, kernpartners en specialistische zorg? Deze vragen komen aan bod tijdens deze training.