De beroepsstandaard beschrijft het fundament van het vak van schoolleider. Dit vak is meer dan ooit in beweging. Het is belangrijk om samen met iedereen in en om het onderwijs een gezamenlijke taal te hebben, om de maatschappelijke opdracht van goed onderwijs voor alle leerlingen te blijven vervullen.

Bij leiderschapspraktijken gaat het om wat je als schoolleider doet: je handelingen en je gedrag dat door anderen wordt gezien en ervaren. Je kunt per leiderschapspraktijk nagaan wat er nodig is vanuit je eigen rol en positie in de school, afhankelijk van de context en ontwikkeldoelen van de school.

Discriminatie op school: herken, bespreek en pak aan 

Wist jij dat meer dan de helft van de leerlingen met een migratieachtergrond discriminatie meemaakt? Discriminatie bemoeilijkt gelijke kansen en tast de sociale veiligheid op school aan. Leerlingen die worden buitengesloten of gediscrimineerd, voelen zich minder veilig en kunnen daardoor minder goed leren. Voor leraren, schoolteams en leidinggevenden ligt hier daarom een belangrijke taak: hoe […]

Er worden handvatten gegeven om het gedrag van kinderen beter te begrijpen. Het gaat hierbij om kinderen met externaliserend en internaliserend gedrag, maar ook om ‘gewoon’ lastig gedrag, gedrag dat te beïnvloeden is door de groepsleiding. Extra handvatten worden geboden voor kinderen met AD(H)D, ASS, PPD-NOS.

Werkgeluk

Ben jij gelukkig op jouw school?

OPR: Basistraining

Willen jullie als ondersteuningsplanraad (OPR) een positieve bijdrage leveren? Of meer weten over regelgeving? In…

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?