Veel leraren waren voor corona al heel vaardig in het geven en maken van digitale lessen. Tijdens corona kwam dit uiteraard in een stroomversnelling. Uit onderzoek van de AVS bleek dat maar liefst 88 procent van de leraren binnen twee dagen nadat de scholen sloten hun lessen online konden geven. Dat wordt inmiddels ook ‘emergency remote teaching’ genoemd. Maar een les online geven via bijvoorbeeld videochat is iets anders dan de inzet van digitale leermiddelen, waarmee je de les bijvoorbeeld verrijkt, extra uitdaging biedt, meer gepersonaliseerd onderwijs geeft of zelf toetsen afneemt. Hoe ver ben jij?

Lees ook het artikel Jij en… Afstandsleren en digitaliseren

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

De laatste tijd is er veel aandacht voor ‘risicovol spel’. En iedereen is het roerend met elkaar eens dat dit heel belangrijk is. Toch blijkt het in de praktijk lastig te zijn om ‘risicovol spel’ aan te bieden. Lastiger dan dat het in eerste instantie op papier lijkt. Want we willen tenslotte niet dat de kinderen iets overkomt… toch?

Werkgeluk

Ben jij gelukkig op jouw school?

ADHD begrijpen

Het doel van deze cursus is om op basis van wetenschappelijke inzichten te leren begrijpen wat maakt…

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?