Veel leraren waren voor corona al heel vaardig in het geven en maken van digitale lessen. Tijdens corona kwam dit uiteraard in een stroomversnelling. Uit onderzoek van de AVS bleek dat maar liefst 88 procent van de leraren binnen twee dagen nadat de scholen sloten hun lessen online konden geven. Dat wordt inmiddels ook ‘emergency remote teaching’ genoemd. Maar een les online geven via bijvoorbeeld videochat is iets anders dan de inzet van digitale leermiddelen, waarmee je de les bijvoorbeeld verrijkt, extra uitdaging biedt, meer gepersonaliseerd onderwijs geeft of zelf toetsen afneemt. Hoe ver ben jij?

Lees ook het artikel Jij en… Afstandsleren en digitaliseren

Discriminatie op school: herken, bespreek en pak aan 

Wist jij dat meer dan de helft van de leerlingen met een migratieachtergrond discriminatie meemaakt? Discriminatie bemoeilijkt gelijke kansen en tast de sociale veiligheid op school aan. Leerlingen die worden buitengesloten of gediscrimineerd, voelen zich minder veilig en kunnen daardoor minder goed leren. Voor leraren, schoolteams en leidinggevenden ligt hier daarom een belangrijke taak: hoe […]

Dit jaar staat digitale geletterdheid centraal, aangezien het een integraal onderdeel wordt van het nieuwe onderwijscurriculum. In een steeds digitaler wordende wereld is het essentieel dat leerlingen op een effectieve en verantwoorde manier gebruik leren maken van ICT. Maar hoe implementeer je dit in het onderwijsprogramma en hoe bevorder je digitale geletterdheid bij leerlingen en docenten?

Werkgeluk

Ben jij gelukkig op jouw school?

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?