Als leraar doe je proactief aanpassingen in de lessen, leermaterialen, opdrachten en toetsingen om ervoor te zorgen dat het voor alle leerlingen passend is. Dit noem je differentiatie. Dit is heel belangrijk, want door te differentiëren kom je tegemoet aan de verschillende leerbehoeften van je leerlingen, en daarom vergroot je de leermogelijkheden en kunnen leerlingen een bepaald niveau behalen.

Als je binnen de klas differentieert, kun je onderscheid maken tussen convergent en divergent differentiëren. Bij convergent differentiëren werk je er als leraar aan om alle leerlingen in de klas de minimumdoelen te laten behalen. Iedere leerling werkt aan dezelfde opdrachten, terwijl bij divergent differentiëren leerlingen per leerniveau een andere leerinhoud krijgen en andere opdrachten maken.

Meer leren over differentiëren in het onderwijs? Bekijk dan ons aanbod!

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Of je nu leidinggeeft in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo of hbo, als schoolleider of middenmanager sta je dagelijks in het spanningsveld tussen beleid, praktijk […]

Sterker personeel in het onderwijs: zo pakt Stichting Prodas het aan

Met het tekort aan medewerkers in het onderwijs is het belangrijker dan ooit om te investeren in talentmanagement, zodat je team energiek en betrokken blijft. Maar hoe pak je dat aan, zeker als tijd schaars is? Stichting Prodas laat zien hoe zij dit succesvol doen, met praktische tips van personeelsadviseurs Jolanda van Loon en Marjolein […]