Innovatieve leeromgevingen op school 

Dit boek wil inspiratie bieden aan leraren, directeurs, architecten, infra-verantwoordelijken, iedereen die betrokken is in een nieuwbouwproject of een grondige renovatie. De vele voorbeelden worden afgewisseld met hands-on materiaal: de vier schalen waarin innovatie kan plaatsvinden, een plan van aanpak en een roadmap om op een gestructureerde manier aan de slag te gaan.

De toekomst van het onderwijs aan jonge kinderen 

De Vlor bracht een aantal eminente onderwijsdeskundigen samen voor deze strategische verkenning van het onderwijs aan jonge kinderen. Op basis van kennis, inzichten en analyses van bestaand onderzoek schetsen ze uitdagingen en pistes voor de toekomst met 2030 in het vizier. Laat dit een schot voor de boeg zijn voor een vernieuwde visie en praktijk.

Kwaliteitszorg heeft een geest!?,

Kwaliteitszorg is vaak in de aandacht in het onderwijs en is al jarenlang een onderwerp van tal van publicaties. Maar de auteurs van het boekje Kwaliteitszorg […]

  • B&T
  • ISBN: 9789082155709

De zachte kant van governance

Hoe de wettelijk vereiste scheiding van bestuur en intern toezicht juridisch goed vorm kan krijgen, weten we wel. Dat is bij de meeste onderwijsaanbieders nu ook […]

  • B&T
  • ISBN: 9789083131207

Kiezen voor persoonsvorming

Hoe geef je er als leraar vorm aan in de praktijk van het klaslokaal? Voor welke uitdaging staat een schoolleider die met persoonsvorming aan de slag gaat? Dit boek beschrijft de praktijk van een school die persoonsvorming als vak heeft ingevoerd.

Professionele cultuur in ontwikkeling

In het onderwijs wordt veel gepraat over de ontwikkeling van een professionele cultuur en een lerende organisatie. Heb je beide nodig om je school te ontwikkelen? […]

Wat werkt: Bovenschools Leiderschap

Robert Marzano en Timothy Waters beschrijven in Wat werkt: Bovenschools Leiderschap de relatie tussen bovenschools leiderschap en leerlingprestaties en stellen daarbij een duidelijk verband vast: leerlingen zijn beter af met goed bovenschools leiderschap waarin bestuurders naast voorwaardelijk leiderschap ook onderwijskundig leiderschap vormgeven.

Wat werkt: Leiderschap op school

Dit boek gaat over de manier waarop onderwijskundige leiders zowel op schools, bovenschools als bestuurlijk niveau de kans kunnen aangrijpen om een sterke positieve invloed te hebben op de presentaties van hun leerlingen. Er is een enorme behoefte aan daadwerkelijk goed leiding geven in het onderwijs, met een sterke gerichtheid op optimaal onderwijzende leraren en optimaal lerende leerlingen.Dit boek gaat over de manier waarop onderwijskundige leiders zowel op schools, bovenschools als bestuurlijk niveau de kans kunnen aangrijpen om een sterke positieve invloed te hebben op de presentaties van hun leerlingen. Er is een enorme behoefte aan daadwerkelijk goed leiding geven in het onderwijs, met een sterke gerichtheid op optimaal onderwijzende leraren en optimaal lerende leerlingen.

Een baard maakt nog geen filosoof

Bent u een goede schoolleider? Hoe weet u dat? Dit boek stelt de juiste vragen en geeft inspirerende aanwijzingen om een resultaatgerichte schoolleider te zijn of […]

  • CPS
  • ISBN: 9789065086310
  • € 24.95
  • 24.95

Onderwijs vraagt leiderschap

Met behulp van deze acht leiderschapsaspecten doen de auteurs een praktische handreiking aan leiders (leraren, leidinggevenden en bestuurders) in het onderwijs om (meer) werk te maken van goed leiderschap op school. In het belang van de mensen om wie het daar allemaal draait: de leerlingen!

De kleine Covey

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap' van Stephen Covey is al 25 jaar een klassieker. Het is het perfecte boek voor mensen die meer sturing aan hun leven willen geven.

De 4 disciplines van uitvoering

Dit boek helpt je jouw grootse doelen te behalen, ondanks die wervelwind. Alles draait erom je team deelgenoot te maken van je doelen, ze zelf hun subdoelen te laten kiezen en de voortgang van de verbetering in kaart te brengen. De auteurs begeleiden je door het hele proces, en laten aan de hand van concrete, deels Nederlandse en Belgische cases zien hoe het in de praktijk werkt.

Dirigeren en meespelen

Daarnaast is je nieuwe functie bij uitstek een positie om meer werkzaamheden aan te trekken dan je aankunt: je collega's delegeren naar boven (leggen allerlei verantwoordelijkheden bij jou neer) en je leidinggevende delegeert naar beneden (legt zijn of haar taken bij jou neer). Als je dan ook nog beginnend leidinggevende bent en je je de vaardigheden nog eigen moet maken, zal het duidelijk zijn dat aan zo'n positie nogal wat haken en ogen kunnen zitten. Dit boek helpt je om daarmee om te gaan.

Denkinstrumenten voor leidinggevenden in het onderwijs

Dit boek helpt je als leidinggevende in het onderwijs om op basis van vijf thema’s uit de filosofie denkinstrumenten in te zetten, waarmee je medewerkers kunt aansturen. Deze instrumenten ondersteunen je bovendien in het reflecteren op jouw werkwijze in het leidinggeven aan een team.