Het mens achter de labels

Hoe voelt een paniekaanval? Is iemand met borderline echt zo snel boos? Kun je meerdere persoonlijkheden hebben? Antwoorden op deze en andere vragen vind je in de interviews en verhalen in dit boek. Want wie alleen maar het psychiatrisch handboek de DSM erop naslaat, weet daarna alles van de symptomen maar nog maar weinig van de mensen erachter.

Je kunt er ook anders naar kijken

Dit boek behandelt zes ziektebeelden (constitutiebeelden) die voorkomen bij kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking en een gedragsstoornis zoals autisme, adhd, obsessief-compulsieve stoornis, epilepsie, enzovoort.

Leven met intensiteit

De hoofdstukken in dit boek laten aan de hand van de theorie van positieve desintegratie van Kazimierz Dabrowski zien dat dit uitingen van een bijzondere aanleg en begaafdheid kunnen zijn.

Mediërend leren

Mediërend leren gaat uit van het principe dat iedereen zich kan ontwikkelen. Bij mediërend leren ligt de focus op de persoon, niet de stoornis

Diagnosedrift

'Diagnosedrift' roept op tot een fundamenteel andere visie op opvoeding en onderwijs. We moeten onze aandacht minder vestigen op de stoornis, de afwijking of het 'etiket', en in plaats daarvan onderzoeken hoe alle kinderen op hun eigen manier tot bloei kunnen komen.

ADHD: macht en misverstanden

In deze nieuwe volledig geactualiseerde herdruk met twee nieuwe hoofdstukken geeft hoogleraar Orthopedagogiek Laura Batstra een helder overzicht van de huidige stand van zaken betreffende ADHD, macht en misverstanden.

Meisjes met ADHD

Meisjes met ADHD is de Nederlandse vertaling van de geheel herziene bestseller van Kathleen Nadeau, Ellen Littman en Patricia Quinn. Ook al verscheen de eerste editie […]

Luister en zie mij

‘Luister en zie’ mij geeft leerkrachten en intern begeleiders een helder stappenplan voor het voeren van een diagnostisch gesprek met (hoog)begaafde leerlingen. Door aan de hand […]

Ik ben toch te gek!

Mijland is geen tegenstander van diagnostiek, maar pleit voor het verbreden en nuanceren van wat als problematisch gedrag wordt gezien. De auteur vindt dat we ons moeten richten op wat kinderen kunnen in plaats van wat niet. Hij wil met het boek een dimensie toevoegen in het debat over passend onderwijs.

Handboek diagnostiek in de leerlingenbegeleiding

Het handboek is in de eerste plaats bedoeld voor (school)psychologen en (ortho)pedagogen in de onderwijs- of leerlingenbegeleiding met diagnostiek in hun takenpakket en studenten in de (toegepaste) psychologie en pedagogische wetenschappen. Ook anderen die een degelijke kennis over diagnostiek willen verwerven, vinden hier hun gading. De inzichten die in dit handboek staan beschreven, gelden zowel voor het Vlaamse als voor het Nederlandse onderwijsveld. Ze kunnen toegepast worden in zowel het basisonderwijs als het secundair of voortgezet onderwijs.

Diagnose ADHD

Diagnose ADHD biedt een compleet overzicht aan ouders, leerkrachten en hulpverleners van kinderen, pubers en jong volwassenen met ADHD. Russell Barkley is de onbetwiste autoriteit op […]