Onderwijs en kennis zijn iedere dag in verandering, en jouw rol als leraar daarom ook. Wat je jaren geleden geleerd hebt toen je in opleiding was is lang niet altijd meer relevant voor je huidige klas. Natuurlijk geldt dit voor de algemene vaardigheden die een leraar dient te bezitten, maar ook juist als vakleraar is het cruciaal om je kennis te blijven ontwikkelen en op de hoogte te blijven van wijzigingen, nieuwe ontdekkingen en andere aanpakken. Jij draagt ten slotte de verantwoordelijkheid om je leerlingen de best mogelijke kennis bij te brengen over jouw vak.

Benieuwd of jouw kennis nog voldoende relevant is? Bekijk ons aanbod om te zien wat jij kunt doen om een vakinhoudelijke expert te blijven

Discriminatie op school: herken, bespreek en pak aan 

Wist jij dat meer dan de helft van de leerlingen met een migratieachtergrond discriminatie meemaakt? Discriminatie bemoeilijkt gelijke kansen en tast de sociale veiligheid op school aan. Leerlingen die worden buitengesloten of gediscrimineerd, voelen zich minder veilig en kunnen daardoor minder goed leren. Voor leraren, schoolteams en leidinggevenden ligt hier daarom een belangrijke taak: hoe […]

Wie heeft er aan het einde van de les het zweet op de rug staan? Jij of jouw leerlingen? Een leerling leert het meest als hij actief met de leerstof aan de slag gaat, dus hopelijk in ieder geval de leerling. En jij bent de regisseur van dat leren. Dat zou je activerende didactiek kunnen noemen. Maar activerende didactiek is meer dan je leerlingen activeren en ‘bezig houden’, activerende didactiek is gericht op effectief leren.

Werkgeluk

Ben jij gelukkig op jouw school?

Begrijp je me goed?

Paula Sterkenburg, Ellen van den Broek, Ans van Eijden, Marie-Louise Straus, Paula Dekkers-Verbon, Nel Doornbos

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?