Hoogbegaafdheid en differentiatie

Als specialist Hoogbegaafdheid en differentiatie kun je de schoolontwikkeling op planmatige wijze begeleiden richting hoogbegaafdheid en differentiatie. Na deze opleiding heb je als leraar, docent of leidinggevende een krachtige basis gelegd voor het ontwikkelen van onderwijs voor hoogbegaafden.

Zicht op differentiëren met ADAPT

In deze training krijg je zicht op de achtergrond en (wetenschappelijke) basis van ADAPT en leer je ADAPT te gebruiken voor het observeren en interviewen van leerkrachten in groep 3 t/m 8 in het basisonderwijs. Je leert hoe je ‘door de ADAPT-bril’ naar lessen kijkt, welke informatie je in een interview verzamelt, hoe je scores toekent en hoe je ADAPT kunt gebruiken voor het gezamenlijk bepalen van vervolgacties.

Differentiëren in de les

Wil jij als docent meer inspelen op de verschillen in de klas? Wil je jouw leerlingen helpen hun talenten te ontwikkelen en tegemoetkomen aan individuele behoeften? Ben je op zoek naar inspirerende voorbeelden, praktische tips en concrete handvatten om meer te differentiëren? Tijdens de cursus ontwikkel je jouw vaardigheden en werk je vanuit je eigen lesinhoud. Ook wissel je ervaringen en ideeën uit met jouw collega’s.

Verrijk je onderwijs: Klassenmanagement en differentiatie

Vind jij dat ook die snel lerende leerlingen in jouw groep instructie en aandacht verdienen? En wil jij dit structureel wegzetten in je dagelijkse aanbod? Dan is deze training iets voor jou! In twee bijeenkomsten krijg je handvatten, tips en adviezen om verrijking als een dagelijkse routine weg te zetten in je klassenmanagement. Je gaat aan de slag met je eigen leraarvaardigheden en je leert te differentiëren op niveau. Wat zijn bijvoorbeeld goede vragen? Stel je rijke rekenvragen? Hoe past dit in jouw huidige instructiemodel? En hoe geef je helpende feedback?

Doe’s lief

Je leert hoe je compassie op verschillende manieren (nog meer) een plek kunt geven in je (onderwijs)praktijk of thuis, zowel met de kinderen als ook voor jezelf.

Teamtraining

Willen jij en je collega’s beter kunnen afstemmen op de individuele onderwijsbehoeften van hoogbegaafde leerlingen?