ADI, EDI of IGDI?
Een effectieve les bevat vaak een doordacht vormgegeven instructie. In dit kader hoor je regelmatig over instructiemodellen als EDI, ADI en IGDI. Wat zijn dat voor modellen en wanneer zet je welke in? Hoe geef je een les vanuit didactisch oogpunt goed vorm?
Een effectieve les
Voor het versterken van de didactische kwaliteit van je lessen is het essentieel om te begrijpen hoe leren werkt en welke didactische principes daarbij effectief zijn. Directe Instructie is een van de meest grondig onderzochte interventies in het onderwijs. Verschillende studies tonen de effectiviteit van Directe Instructie aan. In deze training verkennen we de verschillende varianten op het directe instructiemodel: ADI, EDI en IGDI. Ieder model heeft specifieke kenmerken. Het goede nieuws is dat combinaties ook goed mogelijk zijn en je dus niet altijd een keuze voor één van deze modellen hoeft te maken. In deze training onderzoek je welke didactische elementen voor jouw school belangrijk zijn en krijg je handvatten om je lessen didactisch verder te versterken.
Wat leer je?
- Je krijgt inzicht in hoe leren en informatieverwerking in het brein werkt.
- Je weet wanneer Directe Instructie effectief is, en ook wanneer juist niet.
- Je verkent de verschillende directe instructiemodellen (ADI, EDI, IGDI) en de specifieke kenmerken hiervan.
- Je weet hoe je ADI, EDI en/of IGDI effectief kunt inzetten in je eigen lessen.
- Je hebt praktische handvatten om je lessen didactisch te versterken.
Voor wie?
Deze training is geschikt voor leerkrachten van groep 3 t/m 8 en voor ib’ers.
Wanneer en waar?
- 25 september 2025, 10.00-16.00 uur.
- CPS Amersfoort.