De bestuurder draagt zorg voor het formuleren van de strategische koers, de missie van de organisatie en van de visie op onderwijs. Hij/zij is in staat de maatschappelijke opdracht te vertalen naar de specifieke opdracht voor de eigen organisatie(s) en de gevolgen daarvan voor de positionering van die organisatie(s).

Dit betekent:

  • Hij/zij is in staat het speelveld te (doen) analyseren, kansen en bedreigingen te (doen) onderkennen en te duiden en te koppelen aan de sterktes en zwaktes van de organisatie.
  • De bestuurder is in staat het proces van strategieontwikkeling vorm te geven en te sturen.
  • Hij/zij is in staat om keuzes te maken en kan met scenario’s werken.

Didactiek: 3 Innovaties voor het verbeteren van je lesmethoden 

Als onderwijsprofessional is het belangrijk om je didactische vaardigheden constant te verfijnen en te verbeteren. In dit artikel delen we enkele recente innovaties in de didactiek en geven we je concrete, direct toepasbare tips die je in je lessen kunt inzetten. 

Zo leg je de bal weer bij de leerling

Hoe gemotiveerd werken jouw leerlingen en welke rol speel jij daarbij? Oud-docent en psycholoog Marije Veenstra-van Baal legt uit hoe je als leraar je leerlingen activeert om met zelfvertrouwen aan het werk te gaan.