De school doet er alles aan om pesten, discriminatie, geweld, intimidatie en andere vormen van ongepast gedrag aan te pakken. Als je voor de klas staat, ben jij als leraar verantwoordelijk voor het creëren van een positieve, sociaal veilige sfeer. Er zijn verschillende factoren die hierbij spelen:

  • Zorgen dat leerlingen positieve ervaringen opdoen met zowel het leren zelf als het meedoen binnen een groep;
  • zorgen dat iemand zich fysiek, mentaal en sociaal goed voelt;
  • zorgen dat je gezonde grenzen stelt als leraar, en dat leerlingen ook gezonde grenzen stellen aan het gedrag tegenover elkaar.

Meer weten over sociale veiligheid? Bekijk onze trainingen, cursussen, boeken en artikelen over sociale veiligheid.

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Of je nu leidinggeeft in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo of hbo, als schoolleider of middenmanager sta je dagelijks in het spanningsveld tussen beleid, praktijk […]

Pabo Leest!

PaboLeest! is hét studentenevenement over lezen, leesbevordering en jeugdliteratuur. Dit leesfeest inspireert jou om de…

Sterker personeel in het onderwijs: zo pakt Stichting Prodas het aan

Met het tekort aan medewerkers in het onderwijs is het belangrijker dan ooit om te investeren in talentmanagement, zodat je team energiek en betrokken blijft. Maar hoe pak je dat aan, zeker als tijd schaars is? Stichting Prodas laat zien hoe zij dit succesvol doen, met praktische tips van personeelsadviseurs Jolanda van Loon en Marjolein […]