Sociaal-emotionele ontwikkeling is het ontwikkelen van een eigen persoonlijkheid. Leerlingen ontwikkelen zich sociaal, waarbij ze begrip krijgen voor anderen en positief gedrag aanleren ten opzichte van de ander. Ook ontwikkelen ze zich emotioneel, zo leren leerlingen om met hun eigen en met de gevoelens van de ander om te gaan.  

Een goede sociaal-emotionele ontwikkeling is afhankelijk van de sfeer in de klas. Als leerkracht moet je zorgen dat de klas een veilige plek is voor de leerling, waarbij de leerling zichzelf kan zijn en zich optimaal kan ontwikkelen. Je kan een fijne sfeer creëren door humor te gebruiken, de nadruk te leggen op het groepsgevoel en te zorgen voor momenten van ontspanning.  

Meer leren over de sociaal-emotionele ontwikkeling van jouw leerlingen? Bekijk dan ons aanbod! 

Digitaal burgerschap integreren op school én in de klas 

Telefoonverbod op school, lesvoorbereiding met ChatGPT en digitale systemen: hoe gaan we als onderwijsprofessionals om met de groeiende rol van de digitale wereld? Digitaal burgerschap biedt een manier om actief met dit vraagstuk aan de slag te gaan. Scholen spelen immers een sleutelrol in het aanleren van vaardigheden om veilig, kritisch en verantwoord met de […]

The Dutch way

E. Hooge, G. Biesta, M. Snoek, M. van der Meer, S. Waslander, M. Vermeulen, I. de Wolf, J. Verkroost, H. Franssen, C. Hummels, R. Wolff, J. Doornenbal, A. Harris en M. Jones.

Diversiteit integreren in het onderwijs: Van kleuterklas tot eindexamen

Diverse onderwerpen rondom seksualiteit en genderidentiteit kun je op een natuurlijke en inspirerende manier door het hele schooljaar verweven in je lessen, zodat leerlingen van alle leeftijden spelenderwijs leren over diversiteit en respect. Van voorleesboeken voor de jongste kinderen tot pakkende romans voor de bovenbouw: in dit artikel delen we praktische tips én boeksuggesties voor […]