De onderwijsbestuurder beschikt over een integrale koppeling tussen de persoonlijke eigenschappen en de kennis en vaardigheden. Hierbij gaat het om de verbinding en de vermenging tussen technisch inhoudelijke kennis aan de ene kant en de eigen (on)mogelijkheden, beperkingen en idealen aan de andere kant. Van groot belang is het vermogen tot reflectie op het eigen handelen en het vermogen dat om te zetten in (al dan niet veranderd) gedrag.

Dit betekent:

  • De bestuurder staat voor de continue ontwikkeling van de bestuurder zelf, van de medewerkers en de teams. Hij/zij organiseert de reflectie op het eigen functioneren bij zichzelf en in de Ook in deze heeft hij/zij een voorbeeldrol.
  • De bestuurder is benaderbaar en toegankelijk en rolbewust, draagt zorg voor openheid en transparantie en het organiseren van tegenspraak.
  • Hij/zij is besluitvaardig en heeft oog voor participatie.
  • Hij/zij kan omgaan met stress en werkdruk.

Discriminatie op school: herken, bespreek en pak aan 

Wist jij dat meer dan de helft van de leerlingen met een migratieachtergrond discriminatie meemaakt? Discriminatie bemoeilijkt gelijke kansen en tast de sociale veiligheid op school aan. Leerlingen die worden buitengesloten of gediscrimineerd, voelen zich minder veilig en kunnen daardoor minder goed leren. Voor leraren, schoolteams en leidinggevenden ligt hier daarom een belangrijke taak: hoe […]

Offline en opgeladen: leraren beschermen tegen voortdurend bereikbaar zijn

In een tijd waarin technologie steeds meer ons leven binnendringt, worden de grenzen tussen werk en privé voor leraren steeds vager. Dit artikel verkent waarom het beschermen van de persoonlijke tijd van leraren cruciaal is en hoe scholen hen kunnen ondersteunen bij het recht om te ‘ontkoppelen’ buiten de schooluren.