Als schoolleider geef je samen met medewerkers vorm aan de ontwikkeling van de school als professionele organisatie. Je bevordert een professionele cultuur en leidt of ondersteunt verbeterings- en innovatieprocessen. Je bevordert gespreid leiderschap waar mogelijk en kiest een bij de ontwikkeling van de school passende veranderstrategie.

Bij deze leiderschapspraktijk horen de volgende aspecten:

  • Opstellen van beleid, uitzetten van strategie en regie voeren op het gebied van de bedrijfsvoering.
  • Inzicht hebben in alle processen die in een school spelen en deze ook met elkaar in verband kunnen brengen.
  • Bouwen aan een cultuur van respect, vertrouwen en openheid, gericht op kennisdeling en verbetering.
  • Stimuleren van samenwerkingsprocessen en gedeelde besluitvorming.
  • Sturing geven aan veranderingsprocessen en het herontwerpen van belemmerende structuren en routines.
  • Zorg dragen voor een passend functiehuis en passende management-structuur en voor de werving en positionering van de juiste medewerkers, voor nu en in de toekomst.
  • Bouwen aan relaties met collega-leidinggevenden en bestuur om leiderschapspraktijken op elkaar af te stemmen.

Leiderschapspraktijken voor schoolleiders

Als schoolleider heb je een cruciale rol. Je bent niet alleen verantwoordelijk voor het dagelijkse reilen en zeilen, maar ook voor het vormgeven van een visie en het sturen op langetermijndoelen. In dit artikel duiken we dieper in op de leiderschapspraktijken die voor jou belangrijk zijn.

Heb jij de ambitie om jezelf en het onderwijs te blijven ontwikkelen? Bereik meer en ontdek de leiderschapsopleidingen van Avans+.

Duurzame inzetbaarheidsuren (po): jouw tijd, jouw ontwikkeling!

In het onderwijs draait alles om groei en ontwikkeling – niet alleen van de leerlingen maar ook van jou! Ben je al bekend met de duurzame inzetbaarheidsuren? Dit zijn uren die je krijgt om te besteden aan activiteiten die jouw werkgeluk en professionele groei ondersteunen. Laten we eens kijken hoe je deze uren het best kunt inzetten.