Als schoolleider houd je zicht op de onderwijskundige en pedagogische processen in de school. Je draagt zorg voor een samenhangend curriculum, voor de personele en organisatorische inrichting en voor ondersteuning van het primaire proces. Op basis van systematische en cyclische informatieverzameling organiseer je ondersteuning en feedback aan leraren.

Bij deze leiderschapspraktijk horen de volgende aspecten:

  • Ontwikkelen en vormgeven van een samenhangend en up-to-date curriculum.
  • Ondersteunen van leraren bij het onderwijs en organiseren van feedback.
  • Monitoren en cyclisch evalueren van het onderwijs, gericht op de verwezenlijking van visie en kwaliteitsstandaarden.
  • Bevorderen van praktijkonderzoek ten behoeve van het versterken van de kwaliteit van het primaire proces.
  • Zorg dragen voor passende formatie en duidelijke afspraken over taken en verantwoordelijkheden.
  • Afschermen (bufferen) van leraren tegen verstoringen van hun werk.

Digitaal burgerschap integreren op school én in de klas 

Telefoonverbod op school, lesvoorbereiding met ChatGPT en digitale systemen: hoe gaan we als onderwijsprofessionals om met de groeiende rol van de digitale wereld? Digitaal burgerschap biedt een manier om actief met dit vraagstuk aan de slag te gaan. Scholen spelen immers een sleutelrol in het aanleren van vaardigheden om veilig, kritisch en verantwoord met de […]

Offline en opgeladen: leraren beschermen tegen voortdurend bereikbaar zijn

In een tijd waarin technologie steeds meer ons leven binnendringt, worden de grenzen tussen werk en privé voor leraren steeds vager. Dit artikel verkent waarom het beschermen van de persoonlijke tijd van leraren cruciaal is en hoe scholen hen kunnen ondersteunen bij het recht om te ‘ontkoppelen’ buiten de schooluren.