Meesterlijk schoolleiderschap onderbouwt hoe je als schoolleider een positieve invloed kan hebben tot op het niveau van de prestaties van leerlingen, studenten of cursisten.
Als mensen je vertellen dat ze een ‘dijk van een baan’ hebben, dan hebben ze in hun beleving een geweldig vak of een prima werkomgeving. Iets […]
Leiderschap in verandering is een praktisch handboek voor gedreven leiders, bestuurders en veranderaars die (nog) meer mooie resultaten willen bereiken met hun team en organisatie.
Een spraakmakende update van de bestseller De schoolleider (2014) over het optimaliseren van het schoolbrede potentieel in de rol van schoolleider.
Dit boek is bedoeld voor iedereen die in en aan een organisatie werkt met de bedoeling een proces van gespreid leiderschap te cultiveren. Dat is dus niet alleen de formeel aangewezen leider van een organisatie, maar iedereen die leiderschap neemt en ontwikkelt.
Het ondersteunen van vorming door onderwijs in exacte vakken.
Het boek De zeven eigenschappen van effectief leiderschap behoeft nauwelijks nog introductie. Het vormt al jarenlang en wereldwijd een inspiratiebron voor iedereen. Filosofie van Covey Covey […]
De 8ste eigenschap is een essentiële toevoeging aan De zeven eigenschappen voor individuen, en voor leiderschap in organisaties. Na effectiviteit, het ‘hoe’ van de zeven eigenschappen, gaat […]
In dit boek gaat Hans Passenier in op de ontwikkeling van leiderschap en organisaties in vrijescholen. Hij vindt uitgangspunten die kunnen helpen bij de ontwikkeling van schoolorganisaties en het leiderschap daarvan in de toekomst.
Het handboek geeft op overzichtelijke wijze antwoord op vragen als: Hoe komt een brede school tot stand? Met welke partijen ga je om de tafel zitten? Hoe betrek je kinderen bij de brede school? Welke activiteiten ga je aanbieden? Hoe ontwikkel je een multifunctionele accommodatie? Hoe regel je beheer en exploitatie? Wat kost een brede school? Ook het rendement van een brede school komt aan bod.
Sinds 1988 is er elk jaar een compacte publicatie verschenen, waarin de stand van zaken van het onderwijsachterstandenbeleid in kaart wordt gebracht. Er is in de loop der jaren wel enige variatie ontstaan in de wijze waarop dit beleid en het voor dit beleid relevante onderzoek werden belicht. Maar het doel is steeds gebleven een korte, goed leesbare en overzichtelijke publicatie beschikbaar te stellen aan een breed publiek van direct of indirect betrokkenen bij het onderwijs en het onderwijsachterstandenbeleid in Nederland.
The Leader in Me (Nederlandse editie) In het onderwijs ligt de focus terecht niet meer op kennisoverdracht alleen. De maatschappij vraagt van onze kinderen onder meer […]
De kwaliteit van het onderwijs is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de leraren. Hun professionaliteit, gedeelde verantwoordelijkheid voor het leerproces van leerlingen en onderlinge samenwerking […]
De inhoud van dit boek, dat naadloos aansluit bij zijn voorgangers, is gestoeld in de praktijk en beschrijft wat de auteurs in die praktijk van alledag op hun school doen. In de school als werkplaats helpen leraren elkaar om het vakmanschap te ontwikkelen en te verbeteren en dit leidt tot meer werkplezier en beroepstrots.
Projecten leiden in het onderwijs, op school, moet meestal naast andere taken en is o.h.a. niet de expertise van de uitvoerder. Hoe zorg je voor een […]
Als je begint als schoolleider op een school, komt er veel op je af. Om je hierin te ondersteunen hebben we het zogenaamde ‘100 dagen document: Versterk jouw schoolleiderschap in de eerste 100 dagen op school’ gemaakt. Dit document helpt je om van je frisse blik gebruik te maken door bewuster te kijken tijdens de eerste honderd dagen.
Denkkaders – je innerlijke overtuigingen – zijn bepalend voor je rol als schoolleider. Hoe je denkt over de impact van de door jou gekozen leiderschapspraktijken heeft […]
Dit boek is bedoeld om een discussie over leiderschap in het onderwijs te starten en niet alleen om verhalen over specifieke landen te vertellen. Het belangrijkste doel van dit boek is het bieden van verschillende visies en perspectieven op leiderschap, zodat beter inzicht wordt verkregen in de manier waarop leiderschap een bijdrage kan leveren aan betere resultaten van leerlingen.
In dit boek biedt Dook Kopmels je de tien beste tips voor actieve én productieve bijeenkomsten.
Bestuurders en topmanagers staan in het brandpunt van de belangstelling. Vaak echter is deze aandacht niet positief, want de nadruk wordt met gretigheid gelegd op hun […]