Om een overwogen, onderbouwde en gedragen keuze te maken voor ict-middelen die digitaal toetsen ondersteunen, is een overzicht nodig van deze ict-middelen en inzicht in hoe deze met elkaar samenhangen. Hiervoor hebben we een workshop gedaan samen met twee partijen die betrokken zijn bij de productie van digitale toetsen. De workshop bestaat uit de volgende drie stappen:
1. Het maken van een ‘boodschappenlijst’ met technologieën die van belang zijn
voor digitaal toetsen.
2. Het positioneren van de technologieën: wie hecht het meeste belang aan ze (op
persoonlijk niveau van de leraar of leerling, op school-, bestuurs- of misschien
wel op leveranciersniveau)?
3. Het relateren van de technologieën aan elkaar: hoe hangen de technologieën
die noodzakelijk zijn voor veilig digitaal toetsen met elkaar samen, welke onderlinge afhankelijkheden zijn er?
Deze workshop kun je zelf met je team doen. We lichten toe wat het doel van de afzonderlijke stappen is en hoe je deze het beste kunt doorlopen. Het resultaat is een verhaal dat je als team helpt inzicht te verschaffen aan besluitvormers en belanghebbenden, welke technologieën in samenhang nodig zijn voor de veilige inrichting van digitaal toetsen. Dit kan vervolgens het startpunt zijn voor het besluitvormingsproces voor aankoop en inrichting van nieuwe ict-middelen zodat digitaal
toetsen (beter) kan worden ondersteund op jouw school.